مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبداللَّه و اسماعیل ـ سمنان

بقعة این امامزادگان در روستاى امامزاده عبداللَّه و در 34 کیلومترى بخش سرخه سمنان واقع شده است. فاصله بقعه تا ابتداى جادّه شوسه اصلى سمنان به تهران 21 کیلومتر است.

اتاق حرم به ابعاد 3×3 متر است و دو پنجره کوچک در شرق و جنوب آن تعبیه شده که نور حرم را تأمین مى‏کند. داخل حرم کلاً با گچ، سفید کارى شده و در وسط آن ضریح چوبى نیمه مستطیل به ابعاد 90/1×20/1 و بلندى 70/1 متر بر روى قبر گچى که با پارچه‏هاى سبز رنگ پوشانده شده، مشاهده مى‏شود. قبل از ورود به حرم، اتاق دیگرى در جلوى آن به ابعاد 20/6×6 متر وجود دارد. در کنار حرم و در ضلع شمالى آن مسجدى مشابه اتاق حرم ساخته شده و بر فراز آن نیز مشابه اتاق حرم گنبد مخروطى هشت ضلعى سیمانى به ارتفاع سه متر ساخته شده و مساحت کل بقعه و بارگاه 180 مترمربّع است.

از اصل و نسب صاحب بقعه اطّلاعى در دست نیست. لکن معتمدین محل اشخاص مدفون در این بقعه را از نوادگان حضرت امام موسى کاظم (مى‏دانند.

این بنا به شماره 4429 و در تاریخ 5/9/1380 به ثبت آثار ملى و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده