مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده کاظم ـ سمنان

بقعة این امامزاده در میان روستاى پرور از دهستان پشتکوه بخش مهدیشهر و در 40 کیلومترى شهمیرزادِ سمنان واقع شده و به سیّد کاظم مشهور است.

ساختمان بقعه شامل ایوان، گنبد و صحن است که از خشت و گل و سنگ ساخته شده و مورد توجّه اهالى است. ایوان بقعه که در جانب شمال قرار دارد، مدخل اصلى بقعه به شمار مى‏آید، اتاق مرقد به شکل مربّع و به ابعاد تقریبى 5×5 متر است. چهار زاویة اتاق را با ایجاد چهار گوشواره به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد بنا را بر آن استوار ساخته‏اند. این گنبد از خارج بر روى یک ساقه مربّع شکل 55 سانتى‌متری استوار شده و بر روى آن گنبد عرقچینى به ارتفاع 5/2 متر قرار دارد که دو روزنه جهت نورگیرى در آن تعبیه شده است.

در میان اتاق، طاقنماهایى به چشم مى‏خورد که دور آن را نقّاشى نموده‏اند. کف بقعه موزائیک و دیوار آن گچ اندود است و نقّاشى مختصرى دارد. در وسط اتاق صورت قبرى است که به اندازه 75 سانتى متر با سنگ و گچ ساخته و از کف بقعه ارتفاع دارد و روى آن پارچه سبز کشیده‏اند.

زمین زیارتگاه بیش از هزار متر مربّع است که به صورت قبرستان عمومى از آن استفاده مى‏شود. محقّقین سیّد کاظم را نواده امامزاده سیّد تاج‏الدّین حسین مدفون در همین روستا مى‏دانند و مى‏نویسند: که نسبش با 12 واسطه به سیّد تاج‏الدّین، و با 8 واسطه به امامزاده یحیى شهمیرزاد و با 5 واسطه به امامزاده سیّد شمس‏الدّین مى‏رسد و جد اعلایشان نیز امامزاده على اسماعیل گرمسار است. نسب وى از قرار ذیل است:
سیّد کاظم بن محمّد عسکر بن على بن عبدالواسع بن على شرف‏الدّین بن عبد الواسع بن شمس‏الدّین محمّد بن زین العابدین بن محمّد باقر بن یحیى بن محمّد باقر بن زین العابدین بن محمّد بن تاج‏الدّین حسین بن على بن مرتضى بن سراهنگ على بن اسماعیل بن ابى جعفر محمّد بن اسماعیل بن ابى محمّد حسن بن محمّد الابهر بن احمد بن عبداللَّه بن احمد بن عبداللَّه بن على بن حسن بن زید بن امام حسن مجتبى ‰. وى سیّدى جلیل القدر، عظیم الشان و بزرگوار بود. ضامن بن شدقم حسنى از این خانواده به نیکى یاد مى‏کند و آنان را از افاضل و بزرگان سادات سمنان و قاضى این شهر و نواحى مى‏داند. ظاهراً وى در قرن دهم هجرى مى‏زیسته است.

این بنا به شمارة 5644 و در تاریخ 25/12/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده