- چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۳
آرامگاه ملاحسن در حدود 5/2 کیلومترى مغرب شهر سلطانیه قرار دارد و مدفن یکى از علماى حکمت الهى است که به قولى در دورة ایلخانى و به قول دیگر در دورة صفویّه زندگى مى کرده است.
بناى مقبره در اصل در وسط حیاطى قرار داشته و با دیوارى محصور مىشده که بقایاى دیوار و تأسیسات ورودى آن برجاى مانده است. بناى مقبره از بیرون هشتضلعى و از داخل، مربّع است. طول اضلاع اصلى هشت ضلعى، 30/8 و طول اضلاع فرعى، 75/5 متر است. اضلاع بزرگ داراى ایوانهاى وسیعى هستند که از طریق راه پلّههایى به غرفههای طبقه دوّم دسترسى پیدا مىکنند. در اضلاع فرعى نیز غرفههاى دو طبقه ساخته شده است. تمامى ایوانها و غرفهها توسّط دهلیزى به همدیگر مرتبط مىشوند.
فضاى داخلى مقبره که از طریق سه ایوان مىتوان بدان دسترسى پیدا کرد، به شکل مربّعى با طول شش متر است. بر بدنه دیوار این اتاق، طاقچههایى بر طرفین درگاهها تعبیه شده که احتمالاً محل گذاشتن چراغ بوده است. در ضلع روبه قبله، به جاى محراب که کاملاً از بین رفته، درگاهى مشاهده مىشود. بخش فوقانى این اتاق توسّط فیلپوشهایى به دایره تبدیل شده و گنبد خوش تراش مقبره بر آن سوار شده است. گنبد این مقبره، از نوع گنبدهاى دوپوش است که با افزودن یک پوشش تزئینى در پایین، به سه پوش تبدیل شده است.
این پوشش تزئینى توسّط چوبهایى به گنبد میانى متّصل شده و بر آن تزئینات گچبرى اجرا شده است. گنبد بیرونى داراى ساقه بلند و ترکیب زیبایى است که با کاشیکارى معقلى و فیروزهاى تزئین گردیده است. این تزئینات در چهار بخش اجرا شده است: در بخش نخست، نقش نخل معقل به طور معکوس تکرار گردیده؛ در بخش دوّم، اسماء جلاله و کلماتى نظیر «اللهم صل على محمّد» به خط کوفى معقلى اجرا شده است؛ در بخش سوّم، تزئینات زیگزاگ؛ و سرانجام در بخش چهارم، تزئینات خطوط موازى از تلفیق آجر با کاشى فیروزهاى پوشیده شده است. در کاشىهاى لایه زیرین، دو بیت شعرى که مادة تاریخ اتمام بناست، بدین مضمون دیده مىشود:
رشـگ جنّت شد به یمن دولت طهماسب شاه
تربت کاشى که آمــد خاک مشک آبش گلاب
خـواستم تاریــخ اتمامـش بـدانم عقل گفت
سال تاریخش همان از رشگ جنّت کن حساب
رشگ جنّت، به حساب ابجد، سال 973 هـ . ق یعنى اواخر سلطنت شاه طهماسب مىشود. تزئینات داخلى بنا که عبارت از مقرنسکارى گچى است، در دورة فتحعلى شاه قاجار، به هزینه عبداللَّه میرزا دارا ـ حاکم وقت زنجان ـ صورت گرفته و کتیبة آن در زیر مقرنس کارى به شعر و به خط نستعلیق دیده مىشود. در ساقة گنبد نیز مضامینى دال بر اسامى معماران و مرمّتگران دورة قاجار دیده مىشود:
بود امیــدوار از لطف غفار محب شاه دین فتحى معمار
خاک ســنگ ره ولىّ خدا ابــن فتحــى محــمّد بنا
به غیر از موارد فوق، این بنا تزئینات دیگرى ندارد؛ یا اینکه داشته و با گذشت زمان از بین رفته است.
دیوار حیاط مقبره، از لاشه سنگ بنا گردیده بوده که امروزه به کلّى فرو ریخته است. ورودى این حصار داراى اتاق نگهبانى، سردر و احتمالاً اتاق سرایدارى بوده که قسمتهاى زیادى از آن از بین رفته است. دیوار اتاقها از نماى بیرونى با طاقنماهایى تزئین گردیده که بر آنها عبارات «اللَّه»، «محمّد» و «على» به خطن کوفى معقلى نوشته شده است. این کلمات، از ترکیب آجر و کاشى فیروزهاى پدید آمد و در حاشیه طاقنماها، عبارت «لا اله الا اللَّه» تکرار شده است.
این بنا به شماره 168 و در تاریخ 15/10/1310 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.
- ۱۲۹۲
- ادامه مطلب