مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده یحیى ـ صائین قلعه زنجان

در داخل شهر صائین قلعه، روى یک تپّة تاریخى واقع شده و بسیار مورد احترام اهالی است.

بقعه امامزاده یحیى از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست، ایوانى است که ابعاد آن 15/3 متر عرض و 4 متر عمق دارد، فضاى اصلى بقعه از نماى داخلى کثیر الاضلاع و از نماى خارجى به شکل مربّع است و اضلاع آن 9 متر اندازه‏گیرى مى‏شود. کل بنا از آجرهایی به ابعاد 5/21×21 سانتى‌متر ساخته شده و روى آن مشرف به هشتى است که سقف آن مسطح و با استفاده از تیر و تخته پوشانیده شده است.

بر فراز این شبستان، گنبدى با واسطه چهار گوشواره مربّع استوار است که قبر امامزاده در زیر آن قرار گرفته و بر روی قبر نیز ضریح چوبی نصب است.

این بنا متعلّق به دورة ایلخانى است که کتیبة ضریح آن مورّخ به سال 758 هجرى و جالب‌ترین جاى بقعه ضریح چوبى بسیار زیباى آن است که با چوب چیت اشباع شده ساخته شده و از ساخته‏هاى شهر لاهیجان است که در متن کتیبة آن قید شده است. این ضریح را نقوش و طرح‌هاى گیاهى ـ اسلیمى به روش حکاکى تزیین نموده و در انتهاى الیه آن کتیبه‏اى به خط ثلث خفى سورة مبارکة یاسین درج شده است.

در وسط ضلع شمالى ضریح، کتیبة زیبایى به چشم مى‏خورد که نوشته آن به این شرح است:

«این صندوق منّور و معطر و مطهّر حضرت غفران پناه فردوس و علیّین آرامگاه حضرت امامزاده یحیى علیه و آبائه الکرام... آغاز گردیده و تاریخ آن 758 هـ. ق» ثبت شده است.

به اعتقاد اهالی و کتیبه‌های داخل حرم، امامزاده یحیی از فرزندان امام هفتم (معرّفی شده است.

بناى امامزاده یحیى به شماره 980 و در تاریخ 01/07/1353 در فهرست آثار ملّی و تاریخى به ثبت رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده