مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده بى ‏بى طاهره - بیگان

بقعه این امامزاده در انتهاى روستاى بیگان[1] (از دهستان زیارت، بخش مرکزى)، و بر روى تپّه‏اى دو مترى که با سنگ لاشه تزیین شده، در 5/15 کیلومترى شمال غرب شهر شیروان واقع شده است.

بناى قبلى که از آجر، ملاط گل و سنگ لاشه ساخته شده بود، پس از ایجاد شکاف‌هایی توسّط زلزله سال 1375، تخریب گردید و به جاى آن بناى بزرگى به ابعاد 10×10 متر ساخته‏اند که گنبدى بر روى آن احداث خواهد شد. ضریح چوبى شکسته‏اى در بقعه قرار دارد. این بنا در سال 1387 بازسازى شده و هنوز کارهاى ساختمانى آن ادامه دارد. متأسّفانه از سلسله نسب شخصیّت مدفون اطّلاعى حاصل نشد! و اهالى نیز در این باره مطلبى از گذشتگان به یاد ندارند تا جهت تحقیق نسب شخصیّت مدفون کمکى شده باشد.



[1]- بیگان، به طول جغرافیایى َ 45 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 27 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1080 مترى از سطح دریا واقع شده و در حدود یک قرن سابقه تاریخى دارد. در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى واقع شده و رودخانه اترک از 2/2 کیلومترى جنوب غرب آبادى مى‏گذرد. کوه قرق با ارتفاع 1752 متر در 7/3 کیلومترى شمال و شمال غرب، کوه قره خان با ارتفاع 1388 متر در 2/2 کیلومترى شمال شرق و کوه آبان با ارتفاع 1765 متر دره کیلومترى جنوب غرب آبادى و تنگه پیلان در 2 کیلومترى شمال شرق آبادى قرار دارد.

جمعیّت این روستا 176 خانوار که شامل 849 نفر است. از این تعداد 70% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم، جو، گوجه فرنگى و چغندر به صورت گشت آبى، و محصولات باغى آنان نیز؛ انگور و گردو است. منابع آب کشاورزى از چاه و قنات و آب آشامیدنى از چشمه و به صورت لوله کشى است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده