مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده پیر شهید - روستاى پیر شهید

بقعه این امامزاده در مجاورت حمّام تاریخى روستاى پیر شهید[1] (از دهستان گلیان، بخش مرکزى)، در سه کیلومترى جنوب شرق شهر شیروان واقع شده است.

بنایى تازه ساخت که شامل ایوان، گنبد و اتاق مقبره مى‏باشد. ایوان بقعه رو به جانب جنوب ساخته شده و ابعاد آن 5/2×5/6 و به ارتفاع 4 متر است که حدود یک متر از سطح صحن ارتفاع دارد و توسّط 3 پلّکان به آن راه مى‏ یابد.

مرقد امامزاده به ابعاد 6×8 متر مى‏باشد و دو پنجره در جانب شمال و جنوب جهت نورگیرى دارد که چهار زاویه آن را با ایجاد یک برآمدگى، گنبد را بر آن استوار ساخته‏اند. این گنبد به شکل عرقچینى و به قطر 4 و ارتفاع حدود 3 متر مى‏باشد که با رنگ سبز نقّاشى شده است. زمین زیارتگاه بیش از چهار هزار متر مربّع است که به صورت قبرستان از آن استفاده مى‏شود.

در وسط بقعه، صورت قبرى است که به اندازه 60 سانتى‏متر بالا آورده‏اند و روى آن پارچه سبز نهاده‏اند. از هویّت شخصیّت مدفون اطّلاعى حاصل نشد. اهالى احترام فوق العاده‏اى براى او قایلند. برخى او را از امامزادگان و
عده‏اى دیگر از اقطاب صوفیه مى‏دانند. به هر حال از نام و نسب وى اطّلاعى دقیقى نمى‏توان حاصل نمود.



[1]- پیر شهید، به طول جغرافیایى َ 56 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 22 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1120 مترى از سطح دریا واقع شده و حدود چهار قرن سابقه تاریخى دارد. در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى واقع شده و رودخانه دایمى گلیان از مجاورت غرب آبادى مى‏گذرد. کوه شاه ولایت با ارتفاع 1365 متر در جنوب شرق، کوه شیرکوه با ارتفاع 1457 متر در غرب آبادى قرار دارند.

جمعیّت این روستا 174 خانوار که شامل 825 نفر است. از این تعداد 75% باسواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى، صنایع دستى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم و جو است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. محصولات عمده باغى آن انگور است و منابع آب کشاورزى از رودخانه، چشمه، چاه و باران، و آب آشامیدنى از چاه دستى تأمین مى‏شود. از فعالیّت‏هاى تولیدى مى‏توان به یک دستگاه آسیاب دیزلى، و صنایع دستى، قالیبافى نام برد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده