مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده تقى الهادى - فیروزه قلجق

مشهور به «امامزاده عبداللّه‏ و شاهزاده عبداللّه‏»، بقعه این امامزاده در 500 مترى جنوب روستاى فیروزه قلجق[1] (از دهستان زیارت، بخش مرکزى)، در 4/15 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان واقع شده است.

بنایى نسبتاً قدیمى مى‏ باشد که در آن تعمیراتى صورت گرفته است. بقعه داراى ایوانى در غرب به ابعاد 4×8 متر و اتاق گنبدى شکلى به ابعاد 8×8 متر مى‏باشد که چهار زاویه آن را با ایجاد چند طاق‏نما به هشت ضلعى تبدیل نموده و هر ضلع را با ایجاد یک تورفتگى به شاه‏نشین مبّدل ساخته ‏اند.

در وسط بقعه، ضریح بلندى به ابعاد 2×5/2 و ارتفاع 20/2 متر قرار دارد. بام بقعه به صورت گنبد عرقچینى به قطر 7 و ارتفاع 3 متر مى‏باشد که اخیراً ایزوگام شده است.

کف و ازاره حرم سنگ مرمر شده و معلوم نیست چرا شاهزاده عبداللّه‏ را امامزاده تقى الهادى مى‏خوانند. زمین زیارتگاه حدود شش هزار متر مربّع مى‏باشد و چشم انداز آن بسیار زیباست.
متأسّفانه از سلسله نسب شریف امامزاده اطّلاعى حاصل نشد!

 



[1]. فیروز قلجق، به طول جغرافیایى َ 58 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 32 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 260 مترى از سطح دریا واقع شده و در حدود یک قرن سابقه تاریخى دارد. در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى واقع شده، و رودخانه قل‏جق از سمت غرب و مجاورت آبادى مى‏گذرد. کوه قلعه زا با ارتفاع 1781 متر در 2/2 کیلومترى شمال غرب آبادى و تپّه ماهورها در پیرامون آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت این روستا 39 خانوار که شامل 222 نفر است و از این تعداد 70% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آنان، گندم، جو، گوجه فرنگى، عدس، نخود، و چغندر قند مى‏باشد که به صورت آبى و دیمى کشت مى‏کنند. محصولات عمده باغى آنان نیز، انگور، سیب، گردو، آلوچه و گیلاس است و منابع آب کشاورزى از رودخانه و چشمه و آب آشامیدنى از چاه به صورت لوله کشى تأمین مى‏شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده