مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سرتخت ـ دوین

بقعه این امامزاده در حاشیه جاده منتهى به روستاى دوین[1] (از دهستان حومه، بخش مرکزى)، در 5/16 کیلومترى جنوب شرق شهر شیروان واقع شده است.

بناى قبلى که از خشت و گل بود در سالیان اخیر تخریب شد و به جاى آن بناى مستطیل شکلى به ابعاد 8×6 متر ساخته شد که درِ آن در جانب جنوب قرار دارد و 2 پنجره در طرفین و پنجره‏اى در مغرب تعبیه شده است. ایوانى به ابعاد 2×8 و به ارتفاع 3 متر در جنوب بقعه احداث شده که توسّط دو ستون آهنى مسقّف شده و کف و تا یک متر از دیوار آن سنگ کارى شده است.

در وسط بقعه، صورت قبرى است که بر روى آن ضریح آهنى به ابعاد 1×2 متر نصب شده است. در بالاى بقعه، گنبدى شبیه هرمى ساخته شده که بر روى آن یک ساقه مربّع شکل پنجره‏اى کار گذاشته‏اند و سپس گنبد عرقچینى کوچک دیگرى بر آن سوار کرده‏اند که مجموعاً ارتفاع گنبد را به 3 متر افزایش داده است. نماى خارجى گنبد ایزوگام شده و نماى داخلى آن گچ اندود است.

کف و ازاره حرم با سنگ مرمر پوشش یافته و الباقى دیوار بقعه گچ اندود است. در جانب مشرق بقعه، اتاقى در حال افزایش مى‏باشد. در صحن بزرگ و 50 مترى بقعه، زائر سرایى به ابعاد 10×4 متر قرار دارد که یک اتاق آن به ابعاد 4×6 متر جهت استراحت زوّار و آن دیگر جهت انبار و آشپزخانه استفاده مى‏شود. سرویس بهداشتى، آب شرب و تعداد 10 اصله درخت از جمله امکانات رفاهى این بقعه است. متأسّفانه از نام و نسب امامزاده اطّلاعى حاصل نشد و معلوم نیست به چه دلیل امامزاده به سر تخت خوانده شده است.

 



[1]. دوین، به طول جغرافیایى َ 02 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 18 ْ 37 و در ارتفاع متوسط 1139 مترى از سطح دریا واقع شده و بیش از 3 قرن قدمت تاریخى دارد. در موقعیّت تپّه‏اى واقع شده و رودخانه اترک از 3 کیلومترى شمال شرق آبادى مى‏گذرد. کوه چخماق با ارتفاع 1343 متر در 2 کیلومترى شمال غرب آبادى واقع شده است.

جمعیّت این روستا 155 خانوار که شامل 665 نفر است، از این تعداد 66% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى و دامدارى است و محصولات زراعى آنان؛ گندم و جو است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. تنها محصول باغى آنان نیز، انگور است. منابع آب کشاورزى از چشمه است که به صورت لوله کشى استفاده مى‏شود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده