مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبّاس ـ پیرودانلو

بقعه این امامزاده در میان روستاى پیرودانلو[1] (از دهستان سیوکانلو،  بخش مرکزى)، بر روى تپّه‏اى مشرف بر آبادى و در کنار مسجد روستا، در 36 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان واقع شده است.

بنایى مربّع شکل به ابعاد 7×7 متر که درِ آن از جانب جنوب رو به آبادى باز مى‏شود و چشم انداز آن زیباست.

در وسط بقعه، دو ستون جهت برقرارى سقف و گنبد خانه تعبیه شده و در میان این دو ستون، صورت قبرى قرار دارد که به اندازه چهل سانتى متر از کف بقعه ارتفاع دارد و بر روى آن پارچه سبز نهاده‏ اند.

نماى بیرونى بقعه آجر نما است و بر فراز بقعه، گنبدى هرمى با ساقه‏اى قریب به 50 سانتى مترى قرار دارد که در آن چهار پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. در شرق بقعه، اتاق کوچکى جهت انبار احداث شده و در غرب بقعه نیز، مسجد بزرگى است که قریب به سیصد متر مربّع مساحت دارد. زمین زیارتگاه قریب به دویست متر مربّع است که به صورت قبرستان از آن استفاده مى‏شود. متأسّفانه از هویّت شخصیّت مدفون در بقعه اطّلاعى حاصل نشد و اهالى نیز از انتساب او به ائمه علیهم‏السلام اطّلاعى ندارند.



[1]. پیرودانلو، به طول جغرافیایى َ 08 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 37 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1690 مترى از سطح دریا واقع شده و در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى قرار دارد و رودخانه ترانلو از جانب جنوب غرب آبادى مى‏گذرد. کوه پدلگاه با ارتفاع 2634 متر در 5/2 کیلومترى جنوب غرب، کوه قره داغ با ارتفاع 2428 متر در 5/3 کیلومترى شمال غرب و کوه سنجر بیگ با ارتفاع 2820 متر در 4 کیلومترى شرق و شمال شرق آبادى، و درّه قشلاق در 5/1 کیلومترى شمال آبادى و درّه هنامه در 1 کیلومترى جنوب غرب آبادى قرار دارد.

جمعیّت این روستا 28 خانوار که شامل 86 نفر است. از این تعداد 55% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات زراعى آن؛ گندم، جو، نخود، یونجه، سیب زمینى و چغندر است که به صورت آبى کشت مى‏کنند. از محصولات باغى آن مى‏توان به سیب، زردآلو و گردو اشاره کرد. منابع آب کشاورزى و آشامیدنى از چشمه و به صورت لوله کشى تأمین مى‏شود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده