مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبدالرحمن ـ اسطرخى

مشهور به «شاهزاده عبدالرحمن»، بقعه زیباى این امامزاده در میان روستاى اسطرخى[1] (از دهستان گلیان، بخش مرکزى)، در 19 کیلومترى جنوب غرب شهر شیروان واقع شده است.

اصل اتاق مرقد به ابعاد 6×6 متر است که بیش از یک متر آن را ضخامت دیوار بقعه تشکیل داده است. درِ ورودى آن از جانب مغرب باز مى‏شود و درى در جانب جنوب دارد. دو طاقچه در جانب شرق و شمال جهت افروختن شمع و نهادن کتب ادعیه طرّاحى شده است.

در وسط بقعه، ضریح چوبى به ابعاد 10/1×2 و ارتفاع 2 متر قرار دارد که بر روى آن کتیبه ذیل حکاکى شده است: «مرقد مطهّر حضرت شاهزاده عبدالرحمن بن على بن حسین». این ضریح توسّط برادران ایزدى، صفر على و رضا على، در سال 1370 ساخته شده و متن کتیبه به خط حمید قربانى است.

بر فراز این بنا، گنبد کلاه خودى بلندى به قطر 6 و ارتفاع قریب به 7 متر قرار دارد که در ساقه آن چهار پنجره جهت نورگیرى طرّاحى شده است. این  گنبد در سال 1366 ساخته شده و اینک ترک‌هایی در آن مشاهده مى‏شود.

در جانب جنوب و غرب بقعه، شبستان و حسینیه‏اى در حال احداث مى‏باشد که به اندازه چهل سانتى متر از کف بقعه بالاتر قرار دارد. صحن امامزاده حدود چهار صد متر مربّع است که در آن یادمان شهید سیّد محمود موسوى فرزند سیّد حشمت قرار دارد.



[1]. اسطرخى، به طول جغرافیایى َ 51 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 11 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1700 مترى از سطح دریا واقع شده و بیش از 5 قرن سابقه تاریخى دارد. در موقعیّت طبیعى دره‏اى واقع شده و چشم انداز آن فوق العاده زیباست. روخانه اسطرخى گلیان از مجاورت شرق آبادى مى‏گذرد. کوه شیر تیغ با ارتفاع 2156 متر در جنوب شرق، کوه برنجى با ارتفاع 2128 متر در غرب و جنوب غرب و کوه قلعه سنگى با ارتفاع 2117 متر در جنوب شرق، و دو آبشار در جنوب شرق به ارتفاع حدود 25 متر در میان دره اسطرخى قرار دارد.

جمعیّت این روستا 297 خانوار که شامل 1361 نفر است و از این تعداد 60% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى، زنبوردارى، صنایع دستى و کارگرى است. محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم، جو، عدس و نخود است که به صورت آبى و دیمى کشت مى‏شود. محصولات عمده باغى نیز مى‏توان از؛ گردو، سیب، انگور، گلابى و گیلاس نام برد که آب کشاورزى آن از رودخانه، چشمه و باران تأمین مى‏شود. این روستا داراى 3 واحد نجارى و 2 واحد جوشکارى و از صنایع دستى آن مى‏توان به قالیبافى اشاره کرد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده