مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عزیزاللّه‏ ـ ترانلو

بقعه این امامزاده در مقابل مسجد روستا عزیزاللّه‏[1] (از دهستان سیوکانلو، بخش مرکزى)، بر بالاى تپّه‏اى مشرف به روستا با چشم انداز فوق العاده زیبا، در 40 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان واقع شده است.

بنایى ساده و قدیمى از خشت و گل و چوب که شامل ایوان، اتاق و مرقد مى‏باشد. اصل مرقد، در اتاقى به ابعاد 3×7 متر قرار دارد که قریب به یک متر ضخامت دیوار آن است.

در وسط بقعه، صورت قبرى است که به اندازه چهل سانتى متر از کف بقعه بالا آورده و بر روى آن پارچه سبز   انداخته‏اند. در جنوب بقعه، ایوانى به ابعاد 3×7 متر احداث شده که توسّط دو تیر چوبى به ارتفاع دو متر از سقف
چوبى آن محافظت مى‏کند. سه در چوبى از این ایوان به داخل اتاق مرقد راه دارد. در بالاى در وسطى کتیبه ذیل حکاکى شده است: «سیّد عزیزاللّه‏ بن...محمّد بن احمد...»

در جانب غرب بقعه، یک اتاق و ایوان کوچکى تعبیه شده که سقف ایوان فرو ریخته است. در داخل اتاق مرقد، چهار طاقچه تعبیه شده است. این امامزاده از احترام خاصى در بین اهالى برخوردار است. زمین زیارتگاه قریب به سیصد متر مربّع است که در آن درختان کاج جنگلى وجود دارد.

 



[1]. ترانلو، به طول َ 10 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 36 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1780 مترى از سطح دریا واقع شده و در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى قرار دارد. رودخانه فصلى ترانلو از مجاورت جنوب غرب آبادى مى‏گذرد. کوه کولک با ارتفاع 2274 متر در 1 کیلومترى جنوب غرب، کوه سنجربیگ با ارتفاع 2820 متر در 5/2 کیلومترى شمال شرق و کوه پدلگاه با ارتفاع 2634 متر در 5 کیلومترى غرب آبادى و درّه‏گول در شرق قرار دارد.

جمعیّت روستا 37 خانوار که شامل 187 نفر است. از این تعداد 75% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى و دامدارى است و محصولات زراعى آنان؛ گندم، جو، یونجه و سیب زمینى است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. از محصولات باغى مى‏توان به زردآلو، گردو و سیب اشاره کرد. منابع دستى رایج در این روستا را مى‏توان به قالیبافى در نقش‏هاى جلیلى اشاره کرد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده