مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده قاسم ـ دده خان

بقعه این امامزاده در 500 مترى شمال شرق روستاى دده خان[1] (از دهستان قوشخانه، بخش سرحد)، بر بالاى تپّه‏اى مشرف بر آبادى، در 57 کیلومترى شمال غرب شهر شیروان واقع شده است.

بقعه، شامل اتاق ساده‏اى از خشت و گل و چوب است که بام آن فرو ریخته و ایوانى در جانب جنوب رو به روستا دارد. صورت قبرى در میان بقعه است که فاقد صندوق و ضریح مى ‏باشد.

در پایین کوه و در مجاورت قبرستان عمومى روستا، زیارتگاه ساده دیگرى وجود دارد که ابعاد آن 4×8 متر است و پى آن از سنگ لاشه و دیوارهاى آن از خشت و گل، و سقف آن چوبى است. درِ آن از جانب جنوب باز مى‏شود و در میان قعه صورت قبرى است که به اندازه چهل سانتى متر بالا آورده‏اند و روى آن را با پارچه سبز پوشانده‏اند. گویند وى شاهزاده قاسم است. بنا در سالیان اخیر بازسازى و دیوار داخلى آن گچ اندود شده است. از هویّت شخصیّت مدفون در این بقعه و انتساب او به امام معصوم علیه‏السلام اطّلاعى حاصل نشد و اهالى نیز خود در این باره چیزى نمى‏ دانستند.



[1]. دده خان، نام دیگر آن، قلعه قاسم خان، به طول جغرافیایى َ 46 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 47 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1515 مترى از سطح دریا واقع شده و در موقعیّت طبیعى درّه‏اى قرار دارد و رودخانه اتفافى ایده از مجاورت جنوب آبادى مى‏گذرد. کوههاى دونگزغالى با ارتفاع 1915 متر در 1 کیلومترى و کوه آق کلى با ارتفاع 1850 متر در مجاورت شرق آبادى، تپّه‏هاى لوله درّه با ارتفاع 1710 متر در مجاورت شمال، قشلاق با ارتفاع 1630 متر و قراول تپّه با ارتفاع 1739 متر در مجاورت جنوب آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت روستا 62 خانوار که شامل 262 نفر است. از این تعداد 65% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات زراعى آنان؛ گندم، جو، عدس، نخود، یونجه و چغندر قند مى‏باشد که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. محصولات باغى نیز مى‏توان به انگور، گردو، زردآلو، گیلاس و سیب اشاره کرد. منابع آب کشاورزى از چشمه و آب آشامیدنى از چشمه و به صورت لوله کشى تأمین مى‏شود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده