مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده قاسم الحسینى ـ فجرآباد

مشهور به «معصوم زاده قاسم»[1] بقعه این امامزاده در انتهاى روستاى فجر آباد[2] (از دهستان زوارم، بخش مرکزى)، در میان گلزار شهدا و قبرستان عمومى روستا، در 30 کیلومترى جنوب غرب شهر شیروان واقع شده است.

بنایى مربّع مستطیل به ابعاد 10×12 متر که از سه جهت داراى درى به داخل بقعه و دو پنجره در طرفین هر جهت قرار دارد. درِ اصلى بقعه از جانب شمال باز مى‏شود و در جانب شرق، سقف اتاق پایین که به عنوان زائر سرا است، حیاط شرق بقعه را تشکیل مى ‏دهد.

در وسط بقعه، صورت قبرى است که بر روى آن صندوق آهنى به ابعاد2×1 متر و ارتفاع 1 متر نصب شده و بر روى آن پارچه سبز نهاده‏اند. بر فراز قعه، گنبد غنچه‏اى به قطر 5/2 و ارتفاع حدود 4 متر وجود دارد که در ساقه آن 4 پنجره جهت نورگیرى طرّاحى شده است. نماى خارجى گنبد سیمان اندود و با رنگ سبز رنگامیزى شده و نماى داخلى گنبد، سقف و دیوار گچ اندود است.

در جانب شرق بقعه، درخت چنار تنومند هزار ساله‏اى به چشم مى‏خورد که قطر تنه آن بیش از 60/5 متر است. دور این درخت، آب معدنى زلالى جریان دارد که در زمستان گرم و در تابستان خنک است. پس از این
درخت و درست در آن طرف چشمه، یادمان شهداى روستا فجرآباد به
زیبایى هر چه تمام خود نمایى مى‏کند.



[1]. جغرافیاى تاریخى شیروان: 244.

 

[2]. فجر آباد، به طول جغرافیایى َ 46 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 20 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1300 مترى از سطح دریا واقع شده است. در حدود چهار قرن قدمت تاریخى دارد و در موقعیّت طبیعى پایکوهى واقع شده و رودخانه زوارم از یک کیلومترى غرب آبادى مى‏گذرد. کوه قراولگاه با ارتفاع 1646 متر در 500 مترى جنوب شرق، کوه شوخرى با ارتفاع 1906 متر در 5 کیلومترى جنوب غرب و کوه گل جان با ارتفاع 1435 متر در 3 کیلومترى شمال شرق آبادى واقع شده است.

جمعیّت این روستا 210 خانوار که شامل 759 نفر است. از این تعداد 62 درصد با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى، صنایع دستى و کارگرى است. محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم، جو، نخود، لوبیا، سیب زمینى و محصولات باغى آنان؛ گردو، انگور، بادام و گیلاس است. نوع کشت آنان، آبى و دیمى، و آب کشاورزى از رودخانه و چشمه و آب آشامیدنى از چشمه تأمین مى‏شود. از جمله فعّالیّتهاى تولیدى، 2 واحد آسیاب دیزلى و صنایع دستى، قالیبافى را مى‏توان نام برد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده