مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ناصر ـ رباط

مشهور به «سیّد ناصر»، بقعه این امامزاده در نقطه صفر مرزى، در مجاورت شمال روستاى رباط[1] [2] (از دهستان قوشخانه بخش سرحد)، در 72 کیلومترى شمال غرب شهر شیروان واقع شده است.

بقعه شامل دو اتاق تودر توست که از سنگ لاشه و ملاط گچ و خشت و گل ساخته شده است. اتاق مرقد به ابعاد 6×7 متر است و دو ستون چوبى در وسط بقعه جهت برقرارى سقف احداث شده و در کنار آن یک صندوق آهنى به ابعاد 1×2 و ارتفاع 80 سانتى متر قرار دارد و با رنگ سبز نقّاشى شده است. بر بدنه سمت شرق صندوق، با رنگ سفید، نوشته شده: «یا سیّد ناصر» اتاق اوّل که به ابعاد 3×7 متر است. درِ آن در جانب شمال قرار دارد وبه عنوان شبستان یا مدخل از آن استفاده مى‏شود. نماى خارجى بنا از کاه و گل است و زمین زیارتگاه قریب به سه هزار متر مربّع مى‏باشد.

در کتاب سرزمین و مردم قوچان درباره این زیارتگاه چنین نوشته شده است: «مقبره سید ناصر در نزدیکى مرز، یکى از محلهاى زیارتى است. او اهل گرماب بوده و خانه‏اى گلین بر روى مقبره او ساخته شده است.»[3]
بنابراین شهرت امامزاده بودن این مکان منتفى است و وى یکى از سادات محلّى روستاى گرماب بوده که ظاهراً در یکصد سال قبل مى‏زیسته است.



[1]. به خاطر آنکه در گذشته در این روستا، کاروانسراى بزرگى قرار داشته، از اینرو به رباط
خوانده شده است.

 

[2]. رباط، به طول جغرافیایى َ 42 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 55 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1681 مترى از سطح دریا واقع شده و در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى قرار دارد. کوه کردلى میرزا با ارتفاع 2067 متر در 2 کیلومترى شرق، کوه کمرکولى با ارتفاع 767 متر در 5 کیلومترى جنوب غرب و کوه قره داغ با ارتفاع 1730 متر در نیم کیلومترى شمال غرب آبادى، و تپّه قره با ارتفاع 1730 متر در 5/3 کیلومترى جنوب آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت روستا 246 خانوار که شامل 1360 نفر است. از این تعداد 70% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، دامدارى‏و کارگرى است و محصولات زراعى آنان؛ عدس، نخود، گندم، جو و یونجه مى‏باشد که به صورت دیم کشت مى‏شود. منابع آب کشاورزى، باران و آب آشامیدنى از چاه و به صورت لوله کشى تأمین مى‏شود. از فعالیّت‏هاى تولیدى به یک واحد آسیاب دیزل اشاره کرد.

 

[3]. سرزمین و مردم قوچان: 254.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده