مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده نجما ـ نامانلو

بقعه این امامزاده در کنار غسّالخانه روستاى نامانلو[1] (از دهستان جیرستان، بخش سرحد)، در 67 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان واقع شده است.

بنایى ساده از خشت و گل و چوب که به صورت مربّع و به ابعاد 5×5 متر ساخته شده و درِ آن از جانب جنوب رو به روستا و درّه باز مى‏شود و چشم انداز خوبى دارد. ایوانى به عرض 3 و طول 5 و ارتفاع 3 متر در جنوب بقعه قرار دارد که توسّط 3 تیر چوبى احداث شده و سقف آن چوبى است. در وسط اتاق، دو ستون چوبى جهت بر قرار کردن سقف طرّاحى شده که در میان آن صندوق چوبى ساده‏اى به ابعاد 1×2 و ارتفاع 70 سانتى متر از قبر محافظت مى‏کند و دور آن پارچه سبز کشیده‏اند. پنجره‏اى در جانب مشرق و طاقچه‏اى در جانب مغرب و شمال جهت نورگیرى تعبیه شده است. بنا در سالیان اخیر با گچ اندود شده و نماى خارجى آن کاه و گل است.

در کتاب فرهنگ جغرافیایى شهرستان شیروان پس از توصیف روستا مى‏نویسد: «زیارتگاه نجما از نوادگان حضرت عبّاس علیه‏السلام در میان آبادى قرار دارد.» متأسّفانه از نسب شریف امامزاده اطّلاع دقیقى حاصل نشد و در منابع نسبى موجود نیز به چنین اسمى از نوادگان حضرت عبّاس علیه‏السلام بر نخوردیم.



[1]. نامانلو، به طول جغرافیایى َ 06 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 41 ْ 37 و در ارتفاع 1820 مترى از سطح دریا واقع شده و در حدود 4 قرن قدمت دارد. در موقعیّت طبیعى درّه‏اى واقع شده و رودخانه فصلى کت از مجاورت جنوب آبادى مى‏گذرد. کوه سیوک با ارتفاع 2866 متر در شرق و شمال شرق، کوه آق کمر با ارتفاع 2903 متر در جنوب شرق و کوه قره داغ با ارتفاع 2428 متر در جنوب و جنوب غرب و کوه چشمه زعیر با ارتفاع 2244 متر در شمال و شمال غرب آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت این روستا 156 خانوار که شامل 835 نفر است، از این تعداد 70% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى، کارگرى و زنبور دارى است و محصولات عمده آنان نیز؛ غلات گندم و جو و نباتات علوفه‏اى (یونجه) به صورت دیم است و محصولات باغى آن؛ زرد آلو، سیب، گردو و آلوست که از آب چشمه و باران کشت مى‏شود. از صنایع دستى مى‏توان به قالیبافى با نقشه‏هاى نائینى اشاره کرد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده