مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده هاشم ـ شرکانلو

بقعه این امامزاده در بالاى تپّه‏اى مشرف بر درّه و روستاى شرکانلو[1] (ازدهستان سیوکانلو، بخش مرکزى)، با چشم انداز خوب و زیبا، در 5/4 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان واقع شده است.

بقعه، بنایى ساده به ابعاد 6×4 متر است که بام آن چوبى و در کنار آن اتاقکى ساده ساخته شده است.

در وسط بقعه، ضریح چوبى به ابعاد 1×2 متر و به ارتفاع 5/1 متر قرار دارد که بر روى آن پارچه سبز نهاده‏اند. ایام زیارتى بقعه روزهاى چهارشنبه است که زوار عصر روز سه شنبه در صحن بقعه چادر پهن مى‏کنند و شب در همانجا مى‏خوابند. در صحن هزار مترى امامزاده صورت چند قبر یافت مى‏شود. اهالى از نسب شخصیّت مدفون اطّلاعى دقیقى ندارند و گزارشى نیز در کتب محلّى به ثبت نرسیده است.



[1]. شرکانلو، به طول جغرافیایى َ 04 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 38 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1565 مترى از سطح دریا واقع شده است. در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى قرار دارد و رودخانه ترخوان از مجاورت جنوب آبادى مى‏گذرد. کوه قره داغ با ارتفاع 2428 متر در 1 کیلومترى شمال و کوه پدلگاه با ارتفاع 2634 متر در 5/2 کیلومترى جنوب آبادى، و درّه مرزى در مجاورت شرق و شمال شرق و درّه ملخان بیگى و آغ درّه در 60 مترى جنوب شرق آبادى قرار دارند.

جمعیّت روستا 29 خانوار که شامل 180 نفر است. از این تعداد 70% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات زراعى آنان؛ گندم، جو، یونجه و سیب زمینى است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. از محصولات باغى مى‏توان به سیب، گردو، زردآلو و گوجه سبز اشاره نمود. منابع آب کشاورزى از چشمه و آب آشامیدنى به صورت لوله کشى از روستاى قلعه حسن مى‏باشد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده