مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده یحیى و محمّد ـ توکور

مشهور به «امامزاده طغان»، بقعه این امامزادگان در میان روستاى توکور[1] (از دهستان تکمران، بخش سرحد)، در 40 کیلومترى شمال غرب شهر شیروان واقع شده است.

بنایى قبلى بقعه که از خشت و گل ساخته شده بود در حدود 5 سال قبل پس از خواب خانمى به نام طغان تخریب شد و بجاى آن بناى کنونى ساخته شد. این بنا به شکل مربّع و به ابعاد 4×5 متر است که درى در جانب مشرق دارد و یک پنجره نیز در جانب جنوب جهت نورگیرى تعبیه شده است.ایوانى در جانب مشرق با کمک یک ستون چوبى به ارتفاع 2 متر و در ابعاد 2×5 متر احداث شده و در طرفین آن دو پستو جهت روشن کردن آتش ساخته‏اند. در وسط اتاق، صورت قبرى است که به اندازه 10 سانتى متر از کف بقعه با استفاده از آجر بالا آورده‏اند و دور آن یک نیمکت به عنوان صندوق نصب نموده‏اند و سپس بر روى آن پارچه‏هاى سبز گذاشته‏ اند.

بر بالاى بقعه گنبد مخروطى کوچکى به ارتفاع تقریبى 20/1 سانتى متر قرار دارد که اخیراً ایزوگام شده است. زمین زیارتگاه حدود یکصد متر مربّع است. متأسّفانه از دو شخصیّت مدفون در بقعه اطّلاع دقیقى حاصل نشد.



[1]- توکور، به مختصات طول جغرافیایى َ 47 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 38 ْ 37 و در ارتفاع 1420 مترى از سطح دریا واقع شده و قدمت آن در حدود 3 قرن است. این روستا در موقعیت طبیعى پایکوهى واقع شده و کوه میان قره به ارتفاع 781 متر در مجاورت جنوب، کوه چاى با ارتفاع 1910 متر در یک کیلومترى شمال و کوه شیخ حسن با ارتفاع 2083 متر در 4 کیلومترى شمال شرق آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت این روستا 124 خانوار و شامل 663 نفر است. از این تعداد 70% باسواد هستند. شغل اکثر آنان زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ غلات گندم و جو، حبوبات (عدس و نخود) به صورت دیم است. محصولات باغى آنان نیز؛ انگور و بادام و منابع آب کشاورزى از چشمه و آب باران تأمین مى‏شود. از صنایع دستى این روستا مى‏توان به قالى بافى آن اشاره کرد.

 

  • ۱۱۹۵
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده