مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبره بابا خوشگلدى ـ یاسر آباد

 مقبره زیبا و قدیمى بابا خوشگلدى در ابتداى روستاى یاسر آباد[2] (از دهستان حومه، بخش مرکزى)، و در میان قبرستان عمومى، در 6/19 کیلومترى شرق شهر شیروان واقع شده است.

شالوده بنا از سنگ لاشه و ملاط گل ساخته شده و دیوار و گنبد آن از خشت و گل است. اصل بناى مرقد به ابعاد 6×6 متر است که بیش از یک متر ضخامت دیوار آن مى‏باشد. در چهار زاویه بنا با استفاده از چوب به فاصله چهل سانتى مترى از دیوار و به صورت پلّکانى، گوشواره‏اى ایجاد نموده و سپس گنبد مخروطى بنا را بر آن استوار ساخته‏اند. این گنبد به ارتفاع قریب به 3 متر است که قوس شرق آن فرو ریخته است.

در سه جهت بقعه (غرب، شرق و شمال) محراب کوچکى تعبیه شده و
درِ بقعه از جانب جنوب باز مى‏شود و در ابتداى آن شبستان کوچکى به ابعاد
5×8 متر قرار داشت که کلاً فرو ریخته است.

در وسط بقعه، صورت قبرى است که بر روى آن صندوق چوبى نسبتاً
قدیمى نصب است که روى آن پارچه سبز کشیده‏اند. نماى خارجى بنا از کاه
و گل تزیین شده و به جهت حفارى غیر مجاز که تا عمق 3 مترى بقعه پیش
رفته‏اند و نیز زیر دیوار جنوبى و قبر بابا خوشگلدى را حفر نموده‏اند، خوف
ریزش این بناى عصر صفوى مى‏رود. زمین زیارتگاه قریب به 5000 متر مربّع
است که به صورت قبرستان از آن استفاده مى‏شود و قبر سه شهید دوران
دفاع مقدّس به نام خاقانى زینت بخش است.



[1]. نام قبلى آبادى خانه حصار بوده است.

 

[2]. یاسر آباد، به طول جغرافیایى َ 24 ْ 27 و عرض جغرافیایى َ 09 ْ 58 و در ارتفاع متوسط 1280 مترى از سطح دریا قرار دارد. در موقعیّت طبیعى درّه‏اى واقع شده و کوههاى هور داغى با ارتفاع 2105 متر، کوه بیره با ارتفاع 2193 متر در 5/4 و 5/5 کیلومترى شمال شرق و کوه پلاخى با ارتفاع 2159 متر در 5/5 کیلومترى شمال، و تنگه‏هاى قازانچه وایگه‏اى در 5/3 کیلومترى شمال شرق آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت این روستا 49 خانوار که شامل 275 نفر است. از این تعداد 75% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت و باغدارى و محصولات عمده زراعى آن؛ گندم و جو است که به صورت آبى کشت مى‏شود. آب کشاورزى و آشامیدنى آنان از قنات تأمین مى‏شود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده