مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبره سیّد جمال ـ نظر على

 این مقبره در میان قبرستان عمومى روستاى نظرعلى[1] (از دهستان جیرستان، بخش سرحد)، در 52 کیلومترى شمال شهر شیروان واقع شده است.

بنایى جدید التاسیس است که به اندازه سه پلکان از کف صحن ارتفاع دارد و ابعاد آن 8×8 متر و درِ آن در جانب جنوب باز مى‏شود و چندین پنجره در جهات دیگر دارد. بر فراز بقعه، گنبدى به صورت غنچه‏اى به قطر و ارتفاع قریب به 2 متر قرار دارد که فاقد تزیینات است. در میان بقعه نیز صورت قبرى است که روى آن را با پارچه سبز پوشانده‏اند.

مقابل ورودى بقعه، زمین ورزشى فوتبال قرار دارد و چشم انداز بقعه نیز زیباست. متأسّفانه به جهت بسته بودن درِ بقعه از شخصیّت مدفون اطّلاعى حاصل نشد و اهالى نیز خود مطلبِ خاصى نمى‏دانستند.



[1]- نظر على، به طول جغرافیایى َ 56 ْ 57، عرض جغرافیایى َ 43 ْ 37 و در ارتفاع 1670 مترى از سطح دریا واقع شده و در حدود 5 قرن سابقه تاریخى دارد. در موقعیّت طبیعى درّه‏اى واقع شده و رودخانه گویز و رودخانه ییلاق از میان آبادى مى‏گذرد. کوه آلخاص با ارتفاع 2555 متر در شمال شرق، کوه بزدان با ارتفاع 2687 متر در شمال و شمال شرق، کوه غزل با ارتفاع 2507 متر در شمال غرب و کوه گچ با ارتفاع 2135 متر در جنوب شرق آبادى و تپّه مسنه با ارتفاع 1851 متر در شرق و شمال شرق آبادى قرار دارد.

جمعیّت این روستا 160 خانوار که شامل 747 نفر است، از این تعداد 75% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ غلات گندم و جو، حبوبات (نخود و عدس)، نباتات علوفه‏اى (یونجه) به صورت آبى و دیمى و نیز محصولات باغى شامل؛ زردآلو، گوجه سبز، گیلاس، گردو و بادام است. منابع آب کشاورزى از رودخانه، چشمه و باران و منابع آب آشامیدنى از چشمه به صورت لوله کشى است. از جمله فعالیّت‏هاى تولیدى آن یک واحد نجارى (در و پنجره سازى) و یک واحد چوب‏برى و صنایع دستى آن نیز قالیبافى با نقشه‏هاى نائینى را مى‏توان اشاره نمود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده