مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبره شیخ علم ـ هنامه

\
غار دیدنی روستای هنامه

این مقبره در ابتداى آبادى در میان قبرستان روستاى هنامه[1] (از دهستان سیوکانلو، بخش مرکزى)، در 15 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان واقع شده است.

بنایى ساده از سنگ لاشه و ملاط گل و خشت که داراى دو اتاق تو در تو است. اتاق اوّل به عنوان مدخل و ایوان استفاده مى‏شود که ابعاد آن 6×4 متر است و اتاق دوّم که مقبره شیخ در آن واقع شده به ابعاد 5×5 متر مى‏باشد و در وسط آن دو تیر چوبى جهت برقرارى سقف چوبى از آن استفاده شده و در وسط آن صورت قبرى است که ابعاد آن 1×2 و به ارتفاع 80 سانتى متر است و با پارچه‏هاى سبز پوشش یافته است. پنجره‏اى در جانب غرب و ایوان در جانب جنوب قرار دارد.

اهالى نام دقیق شیخ را نمى‏دانند و تنها او را به شیخ علم مى‏شناسند.
گویند او از علماى منطقه بوده که به زهد و تقوى آراسته بود. و در روستاى
هنامه ضمن سکونت، به ارشاد مؤمنان مشغول بوده و زیاده مورد احترام
اهالى بوده است.





[1]. هنامه، به طول جغرافیایىَ 01 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 31 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1340 مترى از سطح دریا واقع شده و حدود 4 قرن سابقه تاریخى دارد. در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى واقع شده و رودخانه اوغاز و قل جق از مجاورت جنوب شرق و 4 کیلومترى شمال غرب آبادى مى‏گذرد. کوه چاهک با ارتفاع 2380 متر در 5/3 کیلومترى شرق و جنوب شرق و کوه پدلگاه با ارتفاع 2634 متر در 5 کیلومترى شمال شرق و دهنه‏هاى چهار قالدى در 3 کیلومترى شمال شرق و قره گلک در 5/1 کیلومترى شمال شرق آبادى قرار دارند.

جمعیّت این روستا 85 خانوار که شامل 565 نفر است. از این تعداد 70% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم و جو است که به صورت آبى و دیم، کشت مى‏شود. محصولات عمده باغى؛ انگور، و منابع آب کشاورزى، قنات و چشمه و آب آشامیدنى آن، چشمه و به صورت لوله کشى تأمین مى‏شود. از فعّالیّتهاى تولیدى روستا مى‏توان از یک دستگاه آسیاب برقى و از صنایع دستى، قالیبافى در نقش‏هاى صادراتى نام برد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده