مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حمزة بن موسى علیه‏السلام در قم

دلایل مدفون بودن حمزة بن موسى  علیه ‏السلام در قم

یکى از نقاطى که گفته شده محل دفن امامزاده حمزه است، شهر مقدّس قم است.
بقعه‏اى در یکى از محلاّت شهر وجود دارد که به امامزاده حمزة بن موسى  علیه‏السلام منسوب است. برخى از نویسندگانى که درباره امامزاده حمزه تحقیق نموده‏اند، بر این باورند که بقعه مذکور قطعا از آنِ حمزة بن موسى  علیه‏السلام است.

یکى از قدیمى‏ترین منابعى که درباره قم به رشته تحریر درآمده است، کتاب تاریخ قم نوشته حسن بن محمّد بن حسن شیبانى قمى است که از قدماى علماى اصحاب بوده و در قرن چهارم مى ‏زیسته است. او در کتاب خود مى‏نویسد:

و بعد از آن، بریهه زن موسى بن محمّد بن على بن موسى وفات یافت و به جنب

مشهد او، او را دفن کردند و پسران عم او یحیى و ابراهیم، پسران جعفر بن على
الکذاب، از بریهه میراث گرفتند. چون بریهه به قم وفات یافت، ایشان به قم نبودند،
چون از آن آگاهى یافتند، به قم آمدند و ترکه او را برداشتند.

ابراهیم، دیگر باره از قم برفت و یحیى صوفى به قم اقامت کرد و به میدان زکریا بن
آدم، به نزدیک مشهد حمزة بن موسى بن جعفر  علیه‏السلام وطن و مقام گرفت و ساکن بود.[1]

گفته شده که مراد از میدان زکریا بن آدم، همین میدانى است که امروزه به میدان
کهنه مشهور است.[2]

نیز رضاقلى خان هدایت مى‏نویسد:

بعد از مراجعت به قزوین، همشیره شاه [طهماسب] که خیرات و مبّرات بى‏شمار از
او به ظهور آمده بود و شاه با وى کمال مؤانست داشت رحلت کرد. جنازه او را به قم
بردند و در جوار حضرت معصومه عظمى و محبوبه کبرى  علیهماالسلامو سید حمزه موسوى که
از آبا و اجداد سادات امجاد صفویّه بود به خاک سپردند.[3]

نویسنده کتاب انوارالمشعشعین پس از نقل عبارت کتاب تاریخ قم قلمى مى‏نماید که:

عبارت کتاب تاریخ قم دلالت دارد بر آنکه حمزة بن امام موسى  علیه‏السلام، همین
شاهزاده حمزه‏ایست که در قم مى‏باشد... صاحب تاریخ قم در قم بوده و از احوالات و
اهل آن، و احوالات امامزاده‏هایى که در قم بوده‏اند، با اطّلاع و با بصیرت بوده، و عصر
او قریب به عصر آنها که در قم مدفون بوده‏اند بوده است... از چنین کتاب
معتبرى (تاریخ قم) مستفاد مى‏شود که حمزة بن امام موسى بن جعفر در قم مدفون
است و مدفن او در بقعه مبارکه واقعه در محلّه‏اى است که مشهور است آن محلّه به

اسم شریف آن بزرگوار و چه بسیار کشف و کرامات از روح مقدّس شریف آن بزرگوار در
مقام بروز و ظهور رسیده که قابل انکار نیست؛ از قبیل شفا دادن کور و افلیج و
صاحبان امراض مزمنه.
[4]

جناب عبّاس فیض نظر مؤلف انوار المشعشعین را نپذیرفته، با استفاده از سایر
مطالبى که در کتاب تاریخ قم آمده، مدفون در شاهزاده حمزه را حمزة بن حسین
بن احمد بن اسحق بن ابراهیم بن موسى بن ابراهیم بن امام موسى کاظم 
علیه‏السلاممى‏داند
و تعبیر حمزة بن موسى  علیه‏السلام را براى او نوعى مسامحه مى‏داند. استدلال او این
چنین است:

بیان مؤلف تاریخ قم هم... نسبت به مدفون حمزة بن موسى  علیه‏السلام در قم صراحتى
ندارد. و اگر حقیقتا حمزة بن امام موسى کاظم  علیه‏السلام به قم آمده بود و در این شهر هم
وفات کرده بود، با تمام جلالت قدر و منزلتى که دارا بوده و با اینکه فرزند بلاواسطه
امام هم مى‏باشد، چگونه ممکن است که در تاریخ قم از ورود و وفات او اثرى نباشد؟ و
با اینکه مؤلف تاریخ... تا سال 378 قمرى هم که مشغول تألیف آن کتاب بوده است، از
تمام سادات حتى آنهایى که تا امام چندین واسطه هم دارند، از ممدوحین و یا کسانى
که درباره آنها مدح شده از مدفونین به قم و یا غیر آنها به طور کلّى و بدون استثنا نام
برده، حالات هر یک را جدا جدا ذکر کرده است، چگونه تصور مى‏شود که از حمزة بن
امام موسى  علیه‏السلام... اسم نبرده باشد و از ورود و توقّف و وفات او... خبر نداده باشد، ولى
در موقعى که منزل یحیى صوفى را مى‏خواهد تعیین کند؟ از مشهد او بدون هیچ گونه
سابقه‏اى اسم ببرد.

...شاهزاده حمزه... به طور قطع فرزند مع الواسطه امام است... در باب سوّم از

کتاب تاریخ مزبور در طى حالات ابراهیم بن موسى الکاظم  علیه‏السلام و احفاد او و اسحاق و
فرزندان او مى‏نویسد که... حمزه بن حسین نیز در این شهر داراى موقعیت بزرگى
بوده و در همین شهر هم وفات یافته... مؤلف تاریخ مزبور هم مرادش از حمزة بن امام
موسى  علیه‏السلام همین حمزه بن حسین است... که بدیهى است این معنا از روى مسامحه و
موافق بیانات عرفى علماى انساب و رجال و مطابق با مکالمات معمولى مردم است که
براى معرفى اشخاص، نام طرف را با اسم جد اعلاى او ـ که واجد مقام و موقعیت بزرگ
بوده ـ ... قرین ساخته و توأما ذکر نموده، نام پدر و جد او را اسقاط مى‏نمایند.[5]

محمّد حسین ناصر الشریعه نیز نظرى چون فیض داشته، مى‏نگارد:

[مؤلف تاریخ قم] حمزه را بى‏واسطه، اولاد آن حضرت ذکر مى‏کند، ولى در ذکر
سادات حسینیه و موسویه ـ که به قم وارد شدند ـ حمزه را ذکر نمى‏کند و در سادات
صادقیه به چند واسطه حمزه نامى ذکر مى‏کند.
[6]

جناب فیض قول مؤلف روضة الصفاى ناصرى را نیز نپذیرفته، معتقد است که على
رغم عدم تصریح وى، چون رضاقلى هدایت در علم انساب و رجال بصیرتى ندارد، بیان
او در این قسمت حجیّت نخواهد داشت.[7]

همچنین او مى‏نویسد که حمزه‏اى که در قم مدفون و مشهدش مزار مردم آن دیار
است، اهالى درباره او عقیدتى تام داشته، متداعیین نام او را در حلف و اختلاف قاطع
دعوا شمرده، معتقدند که هر کس به اسم او سوگندى دروغ و بر خلاف حقیقت یاد کند،
بى‏شبهه، به جزاى خود هر چه زودتر خواهد رسید.[8]

 


[1]. تاریخ قم: 216.

 

[2]. انوار المشعشعین 2: 259.

 

[3]. روضة الصفاى ناصرى 11: 6340.

 

[4]. انوار المشعشعین 2: 259 ـ 261.

 

[5]. بدر فروزان: 68 ـ 70.

 

[6]. تاریخ قم، ناصر الشریعه: 116.

 

[7]. بدر فروزان: 67 ـ 68.

 

[8]. همان: 16.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده