مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سیّدمیرحسن ـ صدوق

این زیارتگاه در 16 کیلومترى شمال باختر شهر اشکذر، در روستاى حاجى‏آباد از توابع شهرستان صدوق قرار دارد.

ساختمان بقعه، بنایى نسبتاً مفصّل به سبک امامزاده عقداست، به این شکل که سه طرف ساختمان به وسیله دالانى محدود شده و بقعه از خشت و گل مى‏باشد که در سالیان اخیر مرمّت و بازسازى شده است. براى رسیدن به ایوان و مدخل اصلى بقعه، پیمودن 11 پلّکان الزامى است.

بقعه به صورت مربّع و به ابعاد 27×27 متر مى‏باشد که از دو فضاى داخل حرم و شبستان تشکیل شده است. مرقد امامزاده در اتاقى که داراى چهار صفه بزرگ که پنج مترى ارتفاع دارد، قرار گرفته و بر روى این صفّه‏ها گنبد عرقچینى بنا که به قطر 8 و ارتفاع 5 متر، استوار گردیده است. زیر گنبد، ضریح آلومینیومى بقعه قرار دارد که اندازه آن 20/2×20/1 سانتى‏متر مى‏باشد. دور تا دور اتاقِ مرقد، چهار شبستان تعبیه نموده‏اند که قاعده آن پایین‏تر از اتاقِ مرقد است و توسّط دو پلّکان به هم مرتبط مى‏شود. درِ بقعه از سمت مشرق و رو به خیابان و روستاى حاجى‏آباد باز مى‏گردد. به گفته ایرج افشار، اصل بنا از قرن دهم هجرى است و قسمت دالان، جدید و الحاقى مى‏باشد. برابر بقعه اصلى، مزارى است که بر قسمت بالاى سر آن، کتیبه‏اى از کاشى معرّق به خطّ نسخ خوش دیده مى‏شود که قسمت زیادى از آن ریخته و از میان رفته است. قسمت باقیمانده عبارتند از: «[ق‏]طب‏الدّین [بن] شمس‏الدّین بن [ریخته] محمّد بن [ریخته‏] احمد حاجى‏آبادى در تاریخ عاشر شهر محرّم الحرام لسنة 942 ﻫ . ق»

این بنا به شماره 8557 و در تاریخ 2/9/1382 در فهرست آثار ملّى به ثبت رسیده است. برخی از محقّقین شخص مدفون در این بقعه را سیّدحسن بن سعد بن محمّد بن اسماعیل بن محسن بن على بن محمّد بن ابى‏طالب بن عربشاه بن عیسى بن زید بن حسن بن احمد بن محمّد ابى‏جعفر بن على ابى‏الحسن بن عبیداللَّه بن احمد الشعرانى بن على العریضى بن امام جعفرصادق ‰ می‌دانند. وفات وى به احتمال قرین به یقین، سال 876 ﻫ . ق است؛ زیرا پسرعموى جدّى وى که حسن بن شرفشاه بن عربشاه بن عیسى بن زید مذکور نام دارد، در سال 715 ﻫ . ق وفات یافته است. از این امامزاده به میرحسن بن سعید شهید اقلید نیز یاد می‌کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده