مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم - زیدر

مشهور به «امامزاده سیّد ابراهیم»، بقعه این امامزاده در 5 کیلومترى خارج از آبادى زیدر[1] (از دهستان قوشخانه، بخش سرحد)، در 67 کیلومترى  شمال غرب شهر شیروان واقع شده است.

بقعه بر روى تپّه‏اى که به عنوان گورستان اهالى است، واقع شده و بنایى تازه ساخت مى‏باشد که ابعاد آن 5×5 متر و داراى گنبدى به قطر 5 و ارتفاع 3  متر است و درخت گزى در پشت آن روییده و ارتفاع آن بیش از 5 متر مى‏باشد. زمین زیارتگاه حدود پنج هزار مترمربّع است. متأسّفانه از سلسله نسب شخصیّت مدفون اطّلاعى حاصل نشد! و اهالى نیز خود درباره خفته در مزار اطّلاعى ندارند.



[1]. زیدر، به طول جغرافیایى َ 46 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 51 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1780 مترى از سطح دریا واقع شده و بیش از 3 قرن قدمت تاریخى دارد. در موقعیّت طبیعى پایکوهى واقع شده و رودخانه اتفاقى جفت از مجاورت شمال آبادى مى‏گذرد. کوه کنجى خود با ارتفاع 2519 متر در مجاورت جنوب شرق، کوه والانچه با ارتفاع 2420 متر در 2 کیلومترى شمال شرق و کوه داقین کینه با ارتفاع 1967 متر در مجاورت شمال و شمال شرق، و تپّه قدیمى و تاریخى قزل قلعه در 2 کیلومترى غرب آبادى واقع شده است.

جمعیّت این روستا 148 خانوار که شامل 953 نفر است و از این تعداد 75% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، دامدارى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آن، گندم، جو، عدس، نخود و یونجه است که به صورت دیم کشت مى‏شود. منابع آب کشاورزى باران و آب آشامیدنى از چشمه است که به صورت لوله کشى تأمین مى‏شود. از جمله فعالیّت‏هاى تولیدى یک واحد آسیاب دیزلى است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده