مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم - اشتران

بقعه این امامزاده در 20 کیلومترى شمال باخترى شهر تویسرکان و در ابتداى روستاى اشتران، مقابل مدرسه راهنمایى شهید مصطفى چمران رحمه‏ الله قرار دارد.

بقعه از خارج به صورت مربّع و به ابعاد 10×7 متر است که در و ایوان کوچک آن از جانب مغرب و رو به مدرسه باز مى‏شود. ایوان بقعه به ابعاد 3×7 و ارتفاع آن حدود 5/2 متر مى‏باشد که اخیرا با همّت اهالى بازسازى شده است. بقعه از داخل به صورت هشت ضلعى مى‏باشد که با ایجاد چند طاق نما در زاویه‏ها به دایره تبدیل شده و در نتیجه، گنبد عرقچینى بنابر آن استوار مانده است.

گنبد به قطر پنج و ارتفاع آن بیش از دو متر است که اخیرا ایزوگام شده و نماى داخلى آن رنگ‏آمیزى گشته است. دو پنجره کوچک در غرب و شرق دارد که کار تهویه هوا را به عهده دارد. قطر دیوار بقعه حدود شصت سانتى‏متر و در بعضى از جاها تا یک متر قطر دارد که از خشت و گِل ساخته شده و اخیرا با سیمان اندود گردیده است.

در وسط بقعه ضریح آلومینیومى به ابعاد 80/1×20/1 سانتى متر قرار دارد. زمین زیارتگاه بیش از چهارصد متر مربّع مى‏باشد که در گذشته به عنوان گورستان عمومى روستا بوده است. مدرسه مقابل امامزاده، زمین‏هاى موقوفه امامزاده مى‏باشد. شهرت بقعه از دیرباز به نواده امام حسن مجتبى علیه‏السلام است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده