مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده فضل‏ اللّه‏ ـ فارسجین

بقعه زیباى این امامزاده، در انتهاى شهرک فارسجین، در 150 مترى شمالِ بقعه امامزاده عبداللّه‏، در حدود سه کیلومترى شهر ضیاء آباد، در 25کیلومترى شمال غربى تاکستان واقع شده است.

این بنا که از سنگ لاشه و ملاط گل و گچ کوبیده ساخته شده، از معمارى کاملاً متفاوتى با تمامى بناهاى موجود در منطقه برخوردار است. بقعه از خارج به صورت مدوّر به قطر هشت و از داخل به قطر شش متر مى‏باشد و حدود یک متر ضخامت دیوار آن است.

بقعه از داخل به صورت هشت ضلعى و هر یک از اضلاع آن قریب به 60سانتى متر و به صورت صفّه‏اى کوتاه ایجاد شده و در انتهاى چهار صفّه اصلى، چهار پنجره جهت نورگیرى احداث شده است.

در انتهاى صفّه‏ها، یعنى ساقه گنبد از خارج، به صورت دایره تبدیل شده و گنبد عرقچینى بنابر آن استوار شده است. این گنبد که از داخل به صورت عرقچینى کوتاه و از خارج بلندتر به نظر مى‏رسد به ارتفاع حدود 20/2
سانتى متر است. نماى داخل گنبد گچ اندود و نماى خارجى آن خشت و گل بود که در سالیان قبل سیمان اندود شده است.

متأسّفانه بخشهایى از دیوار گنبدِ بنا تَرَک برداشته و در حال تخریب شدن
است. در وسط بقعه، صندوق چوبى کوچکى به ابعاد 1×2 متر قرار دارد که
فاقد کتیبه یا نوشته‏اى است.

در جانب شرق دیوار بقعه، گچبرى مختصرى دیده مى‏شود که سال
1237 در آن نمایان است و ظاهرا این تاریخ سال تعمیر بقعه بوده است.

با کمال تأسّف این بنا در حال ساخت و ساز غیر اصولى است و در هشت
جهت آن ستون‏هایى جهت توسعه و تخریب بنا احداث شده است. این بنا
صحن حدود 3 هزار مترى دارد که به صورت قبرستان عمومى از آن استفاده
مى‏شده است.[1]

با توجّه به مصالح بکار رفته در بنا و نیز نوع ساختمان بقعه، بنا را متعلّق به
قبل از صفویّه و ظاهرا دوره تیموریان مى‏سازد.

به اعتقاد اهالى، امامزاده فضل‏اللّه‏، برادر امامزاده عبداللّه‏ مدفون در همین
روستا است که مقابل بقعه امامزاده فضل‏اللّه‏ مدفون مى‏باشد. اما این ادّعا به

اثبات نرسیده است. [2]

دکتر پرویز ورجاوند در سال 1350 ه . ش از این بقعه باز دید به عمل
آورده و توصیف آن را چنین مى‏نویسد:

«طرح مجموع بنا از خارج به صورت مستطیل است و از دو قسمت
مختلف یعنى بقعه امامزاده و ایوان مقابل آن ترکیب یافته است.

ایوان مزبور نظیر بسیارى از بناهاى مشابه آن، بعدها به مقابل بقعه افزوده
شده و با خشت و گل ساخته شده است. عرضِ داخلِ ایوان 4 متر و
جرزهاى دو جانب آن هر یک داراى دو متر عرض مى‏باشد و پلّکان بام بنا
نیز در جرز دست راستى جاسازى شده است. در پشت جرزهاى دو جانب
ایوان، دو دیوار با همان ضخامت جرزها در طول بنا امتداد یافته و بقعه را نیز
فرا گرفته است. بنحوى که در حال حاضر تنها قسمتى از بالاى بناى اصلى
بقعه به ارتفاع 5/1 متر هویدا مى‏باشد.

قسمت بالاى بناى بقعه داراى طرح کثیر الاضلاع هشت ضلعى است که
گوشه‏هاى آن به صورت منحنى در آمده و در واقع طرحى است میان دایره و
هشت گوشه. ارتفاع این قسمت از دیوار بقعه نزدیک به 5/1 متر است که از
سنگ قلوه و سنگ لاشه به کمک ملاط گچ کوبیده و ماسه ساخته شده و
سپس گنبد بنا بر فراز آن استوار گشته است. اطراف گنبد یک دوره یا غلام
گردشى به عرض 70 سانتى متر وجود دارد که سطح آن به کمک آجرهاى
چهار گوش پوشیده شده است. قطر قسمت خارجى بقعه هشت متر است.
گنبد بنا به شکل گنبدهاى عرقچینى با خیز زیاد ساخته شده و سطح آن با

آجرهاى چهار گوش پوشش یافته است. بر فراز بقعه مزبور قبّه آجرى خاصّى
ساخته شده که از پائین به بالا باریکتر شده است. بر فراز آن دو رج آجر به
صورت بعلاوه چیده شده و سپس روى این قسمت یک هرم آجرى با پایه
مربّع شکل بنا گشته است. نظیر چنین طرحى در هیچ یک از آثار و بناهاى
منطقه مشاهده نشده است. داخلِ بقعه امامزاده فضل‏اللّه‏، نظیر امامزاده
عبداللّه‏ داراى طرح هشت ضلعى است که به هشت طاقنماى توگود به عمق
66 سانتى متر و عرض 40/1 متر تقسیم شده است. قسمت بالاى طاقنماها
به صورت قوس نوک تیزى در آمده و میانشان جز یک سه گوشه ساده هیچ
نوع کاربندى مشاهده نمى‏گردد. در بالاى طاقنماها دور دایره شکلى وجود
دارد که بتدریج به طرف داخل متمایل گردید و پوشش قوسى شکل بنا را به
وجود آورده است.»[3]

درباره شخصیّت مدفون نمى‏توان به درستى اظهار نظر نمود اما از آنجایى
که نسل زیادى از نوادگان امام حسن مجتبى علیه‏السلام در قزوین و نواحى آن
سکونت داشته‏اند لذا به اعتقاد ما امامزاده سیّد فضل‏اللّه‏ از نوادگان امام
حسن مجتبى علیه‏السلام و نسب شریف وى با نه واسطه به آن حضرت منتهى
مى‏شود که از قرار ذیل است:

سیّد فضل‏اللّه‏ بن بن احمد بن بن حسن الطبرى بن زید بن على السیّد بن
عبدالرحمن الشجرى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن مجتبى
علیه‏السلام وى از
سادات جلیل القدر حسنى قرن پنجم هجرى بوده است. [4]

 

 

[1].قزوین آیینه‏ى تاریخ و طبیعت ایران: 57.

 

[2].سرزمین قزوین: 374.

 

[3].سرزمین قزوین: 375-376.

 

[4].المشجرالکشّاف 2: 130، التذکره فى انساب المطهره: 95.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده