مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده قاسم ـ بابل‏

این آرامگاه در محلّة آستانة بابل واقع شده است. بناى امامزاده، شامل مسجدى آجری و گنبدى هرمى شکل است. گنبد یا مقبرة امامزاده، با نقشة هشت ضلعى بنا شده که در هر ضلع آن، طاقنمایى در دو ردیف بالا و پاینى ساخته‏اند. بنا، گنبدى کلاه درویشى به شکل هرم با قاعده‌ی هشت ضلعی دارد. ارتفاع بنا از خارج 22 متر است و از جانب جنوبى، درِ کوچکى به بیرون دارد. در وسط بنا، صندوق نفیسى است که بدنه و اطراف آن کنده کارى است و حاشیة آن با آیات قرآنى به خط نسخ اعلا حک شده و در تاریخ 888 ه.ق به دست «استاد احمد نجار ساروى» ساخته شده است. در کنار صندوق فوق، صندوق کوچک دیگرى است که کار همان نجار و مورخ به همان تاریخ است. ازارة داخلى حرم کاشى‏کارى است.

مسجدى زیبا و قدیمى، متصل به بقعه است که داراى گنبد بلند و پنجره‏هاى نورگیر مشبک چوبین است. ازارة مسجد کاشى‏کارى و دیگر جدارهاى داخلى، آیینه کارى است. درِ ورودى اصلى بقعه از طرف مسجد، ظریف و پرکار است و بر بالاى آن، نورگیر مشبک بزرگى تعبیه کرده‏اند. بر تنکة پایین لنگة سمت راست این در، عبارت «عمل حسین بن استاد احمد نجار» و بر تنکة بالاى لنگة سمت چپ، «اللّه ولى التوفیق» و بر تنکة پایین لنگة سمت چپ «فى التاریخ محرم سنة سبعین و ثمانمائه» (870 هـ . ق) نوشته شده است. بناى امامزاده قاسم در دورة اخیر تعمیر و تزیین گردیده که در نتیجه، بخش‏هایى از آثار قدیمى آن از بین رفته است. برخى معتقد هستند که این آرامگاه مدفن قاسم بن امام محمّدتقى (ع) مى‏باشد.

شنبه ۷ مرداد ۹۶ , ۰۲:۱۸ مهدی بیژنی حاجی
اشعار مرحوم پدر بزرگم شیخ عبدالجواد حبیب زاده بیژنی فرزند آیت الله ملا حبیب الله حاجی بندپی (از یاران شیخ کبیر بابل (مسجد محدثین) و امضاء کننده تلگراف های اعلام بیزاری علمای مازندران از مشروطه) زینت بخش کاشی های کهنه ی داخل مزار است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده