مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حمزه ـ ماهشهر ـ {35 کیلومترى هندیجان }

امامزاده حمزه ـ ماهشهر ـ {35 کیلومترى هندیجان }

بقعه این امامزاده در کنار جاده ماهشهر به گناوه و در 35 کیلومترى هندیجان به ماهشهر واقع شده است.

ساختمان بقعه، بنایى زیبا و هشت ضلعى به ابعاد هر ضلع دو و ارتفاع شش متر است و گنبدى مطبق به قطر چهار و ارتفاع چهار متر و به صورت دَه پلکان در بالاى بقعه وجود دارد که در ساقه آن چهار پنجره جهت نورگیرى طراحى شده است.

ورودى اتاق مرقد نوشته شده: «مرقد و مزار حضرت امامزاده حمزه فرزند آقا امام ابوالحسن موسى بن جعفر محل شهادت شهر غزاله و تن شریفش در اراضى غزاله و سر مبارکش در شهررى جلوى قبر حضرت عبدالعظیم حسنى مى باشد. سن 51 تاریخ شهادت اول ذیقعده 202 هـ . ق متولد 153 هـ . ق.»

چهار زاویه اتاق مرقد را با ایجاد چهار گوشواره به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد بنا را بر آن استوار ساخته اند، این گنبد از داخل به صورت عرقچینى به ارتفاع حدود سه متر است. در غرب و شرق بقعه دو اتاق کوچک تعبیه شده و در شمال آن شبستان بزرگترى است که به هم راه دارد.

در وسط بقعه، ضریح آلومینیومى به ابعاد 2×5/2 متر قرار دارد. زمین زیارتگاه بیش از چهار هزار متر مربع است که محصور شده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده