مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده على اصغر ـ دزفول { شهرک شهید کریمى }

امامزاده على اصغر ـ دزفول { شهرک شهید کریمى }

مشهور به «على شلگهى»، بقعه با شکوه این امامزاده در میان شهرک شهید کریمى (شلگهى سابق) از توابع شهر دزفول واقع شده است.

بناى قدیمى که از خشت و گل و آجر ساخته شده بود و داراى گنبد عرقچینى مایل به قیفى داشت در سالیان قبل تخریب شد و بجاى آن بناى باشکوهى در مساحت حدود 450 متر مربع ساخته شد که داراى ایوان، گنبد، ضریح و حرم است.

ایوان بنا در جانب جنوب قرار دارد و داراى اطاق هلالى است و در دو طرف آن دو مناره کوچک به ارتفاع قریب به دو متر تعبیه شده است. پس از عبور از ایوان به شبستان پیرامون بقعه راه مى یابد که توسط درى به اتاق مرقد مرتبط مى شود. این اتاق به شکل مربع است و بر بالاى آن گنبد شلجمى خوش ترکیبى به ارتفاع بیش از 7 متر قرار دارد که در ساقه آن چهار پنجره بزرگ جهت نورگیرى طراحى شده است.

در میان بقعه ضریح عالى از جنس آب طلا و نقره نصب است که بر ابهت زیارتگاه افزوده است. زمین زیارتگاه قریب به یک هکتار مى باشد که علاوه بر محصور بودن درختان زیادى در آن قرار دارد که فضاى مناسبى را ایجاد نموده است.

به اعتقاد اهالى امامزاده على اصغر فرزند بلافصل امام موسى کاظم(علیه السلام) است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده