- شنبه ۲۲ شهریور ۹۳
بقعة این امامزاده در شرق مسجدِ روستاى کشرود و در 20 کیلومتری شهرک طالقان واقع شده و به شاه ابراهیم مشهور است.
بنا شامل برج دایره شکلى است که داراى پلان مدوّر بوده و گنبدى مخروطى شکل که از داخل عرقچین و از خارج رُک مىباشد، آن را پوشانده است.
نماى بخشى از بدنه داخلى بقعه با گچ اندود شده و کف و قسمتى از بدنه آن که تا حدود دو متر مىرسد، با کاشى 15×15 سانتى متر تزیین شده است. در بدنه جنوب شرقى برج پنجره کوچکى تعبیه شده که بخشى از روشنایى داخل را تأمین مىکند و عمل تهویه هوا را انجام مىدهد. داخل بقعه و روى قبر امامزاده، ضریح چوبى قرار دارد که فاقد هرگونه ویژگی هنرى است و به ضلع جنوبى و غربى بقعه، اتاقى الحاق شده که به عنوان نمازخانه امامزاده از آن استفاده مىشود. نماى داخلى این اتاق نیز با گچ اندود شده و سقف آن با تیرهاى چوبى و تخته پوشانده شده است. اتاق الحاقى سمت جنوب داراى دو پنجره کنار هم مىباشد که روشنایى آن را تأمین مىنماید. نماى خارجى این اتاق و برج اصلى با سیمان سفید اندود شده و سقف هر دوى آنها با ورق گالوانیزه پوشانده شده است. همچنین ضلع غربى اتاق الحاقى ایوان موقّتى تعبیه شده که به عنوان کفش کن از آن استفاده مىشود.
بنا به گفته کهنسالانِ روستا، این امامزاده قبلاً داراى دالانها و راهروهاى زیبایى با طاق جناغى بوده که ارتباط آن را با مسجد محلّ برقرار مىکرده است. متأسّفانه، در یکى دو دهه اخیر همه آنها را تخریب نموده و این اتاق الحاقى را به بناى مقبره اضافه کردهاند.
داخل بقعه امامزاده نوشتهاى در قابى قرار دارد که در آن شجرهنامة امامزاده را این گونه نوشته است: «آیت اللَّه العظمى سیّد مرتضى علم الهدى در کتاب کنزالانساب، صفحه 59 و ثقة الاسلام سیّد نجمالدّین در کتاب المجدى فى الانساب صفحه 59 و در کتاب بحرالانساب صفحه 44 آوردهاند: امامزاده ابراهیم ابن موسى الکاظم یکى از فرزندان ارشد حضرت موسى ابن جعفر است».
این نوشته که از شیخ على فلسفى است، اعتبارى ندارد و متأسّفانه در اکثر بقاع متبرّکه نیز به چشم مىخورد. در مورد شخص مدفون در این بقعه، یقین داریم که فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر نیست.
اطراف بقعة امامزاده و بهخصوص در ضلع جنوبى آن، قبرستان وسیعى وجود دارد که در حال حاضر نیز اهالى روستا اموات خود را در آن دفن مىنمایند. بعضى سنگ قبرها در محوّطه امامزاده مشاهده شد که بیش از 200 سال داراى قدمت مىباشد.
با توجّه به سبک معمارى برج اصلى مقبره و مقایسة آن با موارد مشابه، به نظر مىرسد قدمت تاریخى این امامزاده حدّاقل به قرون هفتم و هشتم هجرى تعلّق داشته باشد.
این بناى ارزشمند با شماره 7238 در تاریخ 13/11/81 در فهرست آثار ملّى به ثبت رسیده است.
- ۱۸۲۸
- ادامه مطلب