مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

قبر ژنرال ـ بوشهر

قبر ژنرال در خیابان امام خمینی  قرار گرفته است. این قبر به شکل ابلیسک در داخل فضای گلخانه‌ای شهرداری ساخته شده است. منشأ این تیپ قبرها مصری است. قاعدة ابلیسک که در وسط باغچه قرار گرفته مربّع است که وسط چهار ضلع آن از میانه به طرف داخل فرو رفتگی دارد و ارتفاع آن از سطح زمین حدود 126 سانتی‌متر است در ضلع جنوبی ابلیسک چسبیده به قاعده آن کتیبه‌ای با خط بابلی و ستاره داوود مشاهده می‌شود. قبر ژنرال یکی از آثار شکست و نابودی اجانب تجاوزگر به سرزمین ایران است.

این قبر متعلّق به یکى از ژنرال‏هاى ارتش انگلیس است که در سال 1273 قمرى، هنگام دوّمین تجاوز ارتش انگلیس به بوشهر در جنگ تن به تن که در ریشهر اتّفاق افتاد به دست شخص احمد خان تنگستانى کشته شد. در این جنگِ نابرابر، احمد خان فرزند رشید باقر خان تنگستانى نیز به شهادت رسید و جنازة او به نجف أشرف منتقل شد. ژنرال انگلیسى «ا - د - ت - د - م» در محلّة سنگى در جایى که امروز نزدیک ادارة برق بوشهر است، مدفون شد. در کنار او قبر 35 تن از انگلیسى‏هاى مقتول در آن جنگ قرار دارد که اکنون در زیر خروارها خاک پنهان هستند. در این محل قبر شهیدان تنکستانى وجود ندارد، کتیبة این قبر به خط انگلیسى بود، که روى آن نوشته شده بود. این جا قبر ژنرال «ا - د - ت - د - م» است.

این قبر به شماره 18640 در تاریخ 28/12/1385 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

مزار؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چه ربطی به مزارات داره
با سلام وعرض ادب و احترام . مزار به قبری می گویند که دارای شهرت زیارتگاهی و یک اتاق مستقل باشد . فرقی نمی کند که شخصیت مدفون در آن شیعه ، سنی ، مسیحی و یهودی و یا بودایی و هرچه دیگر باشد . بنابراین در اینجا هر آنچه که به عنوان یک مکان زیارتگاهی است معرفی می شود .
ممنون از توجه شما
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده