مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده طاهر و مطهّر ـ گرمسار

بقعة این امامزادگان در دویست مترى روستاى کوشک خالصه در بخش مرکزى و چهار کیلومترى حومه شهر گرمسار واقع شده که بسیار مورد توجّه اهالى است. ساختمان بقعه شامل دو مقبره جداگانه و متعلّق به امامزادگان بنام‌های طاهر و مطهّر است که قدمت تاریخى بنا به دورة قاجاریّه مى‏رسد.

از شجره نامه و تاریخ زندگى مدفونین این بقاع اطّلاع صحیحى در دست نیست، لکن بنا به اظهار اهالى و معتمدین محل، طاهر و مطهّر دو برادر از نوادگان حضرت امام زین‏العابدین (مى‏باشند. دو بقعه داراى یک صحن مشترک هستند که امامزاده طاهر در قسمت جنوب شرقى و امامزاده مطهّر در ضلع شرقى صحن واقع شده است. حیاط این بنا مستطیل شکل و به مساحت تقریبى 500 مترمربّع است که اطراف آن داراى طاقنماهاى متّحدالشکل گلى مى‏باشند و در داخل حیاط قبور تعدادى از شهداء و مؤمنین روستا وجود دارد. در ضلع شرقى صحن، ایوانی مشاهده مى‏شود که حدود 30 سانتى متر بلندتر از حیاط بوده و با آجر مفروش شده است. امامزاده طاهر داراى حرم نامنظم به ابعاد حدود 60/4×4 و فاقد هرگونه تزئینات مى‏باشد و داخل حرم و زیر سقف. گچ، سفیدکارى شده و کف آن نیز گچ خاک است. براى رسیدن به حرم بایستى از دالانى به عرض 3 و عمق 40/8 متر که در مسیر آن نماى چند قبر قدیمى به چشم مى‏خورد و در طرفین آن پنج طاقنما قرینه مقابل هم است، عبور نموده تا سپس به مدخل حرم که یک درِ چوبى نسبتاً کوچک به ابعاد 50/1×70 سانتی‌متر نصب شده، رسید. بقعه دارای گنبد عرقچینی و کاسه پوش است و در زیر آن و در وسط حرم ضریح چوبى مشبّک به ابعاد 42/1×42/2 و ارتفاع 70/1 متر بر روى قبر گچى نصب شده است. ساختمان امامزاده مطهّر داراى ایوان، گنبد، حرم و صحن مشترک با امامزاده طاهر مى‏باشد. ایوان امامزاده مطهّر رو به شمال بنا شده و حدود 5/2 متر ارتفاع دارد و در دو طرف آن دو اتاق وجود دارد.

پیش فضاى جلوى حرم حدود 9 متر مساحت دارد، که داراى حرم مربّعى شکل به ضلع 5/4 متر است و در مدخل آن درِ چوبى نسبتاً قدیمى به ابعاد 90×75/1 متر نصب شده است. گنبد بقعه مخروطى و فاقد گردنى و ساقه مى‏باشد و نماى داخلى و خارجى آن با گچ سفید شده و در وسط اتاق حرم و زیر گنبد ضریحى چوبى مشبّک به ابعاد 50/2×30/1 و ارتفاع 80/1 بر روى قبر گچى قرار دارد. در قسمت‌های داخلى و خارجى بقعه هیچگونه تزئینات خاصى دیده نمى‏شود و کف حرم با موزائیک مفروش شده است. در سالهاى اخیر طی همکاری اداره اوقاف و امور خیریّه و میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان قسمت‌هایى از بقعه متبرکه و دیوارهاى صحن تعمیر و بازسازی شده است.

این بنا به شماره 3376 و در تاریخ 25/12/1379 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده