مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه بابا توکّل جلیانى ـ گلیان

این آرامگاه در کنار رودخانه دایمى گلیان در روستاى با طراوت گلیان[1](از دهستان گلیان، بخش مرکزى)، در 20 کیلومترى جنوب شهر شیروان واقع شده است.

بنایى قدیمى و بجا مانده از دوره صفویّه که بخش‌هایی از آن از بین رفته است. اصل اتاق مرقد به ابعاد 8×8 متر است که چهار زاویه آن با ایجاد گوشواره به هشت ضلعى تبدیل شده و گنبد بنا بر آن استوار شده است. این گنبد که به صورت عرقچینى به قطر 8 و ارتفاع چهار متر است از آجر ساخته شده و نماى خارجى آن کاه و گل است. در داخل بقعه، دو شاه نشین طرّاحى شده که بر اثر سوختگى داخل بنا بخشى از آن تخریب شده است.

در وسط بقعه، ضریح چوبى به ابعاد 20/2×20/1 متر نصب است که دور آن را پارچه سبز زده‏اند. این ضریح از قدمت چندانى برخوردار نیست و بخش‌هایی از آن از بین رفته است.

درِ ورودى بقعه در جانب مشرق قرار دارد که خود شامل ایوانى به ابعاد 4×3 متر مى‏باشد و داراى گنبد ضربى با طاق رومى است که بخشِ اعظمِ آن فرو ریخته و براى نگه داشتن بخش باقى مانده، تیرچوبى زده‏اند.

شالوده بنا تا ارتفاع یک متر از سنگ لاشه است و الباقى آن از آجر و خشت و گل مى‏باشد. در جانب مغرب بقعه نیز ایوان و چند زائر سرا وجود داشت که جملگى تخریب شده است.

به اعتقاد برخى، بابا توکّل از شاعران قرن چهارم هجرى است.[2]



[1]. گلیان، به طول جغرافیایى َ 54 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 14 ْ 37 و در ارتفاع متوسط 1380 مترى از سطح دریا واقع شده و بیش از 7 قرن سابقه تاریخى دارد. این روستا در موقعیّت طبیعى درّه‏اى قرار دارد و رودخانه دایمى گلیان از مجاورت جنوب آبادى مى‏گذرد. کوه دو آب با ارتفاع 1853 متر در جنوب غرب، کوه شیرخون با ارتفاع 1651 متر در مجاورت جنوب و کوه مرصاد با ارتفاع 1970 متر در جنوب شرق و درّه آبادى در ابتداى درّه دوران واقع شده است.

جمعیت این روستا 181 خانوار است که شامل 828 نفر مى‏باشد. از این تعداد 68% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامداى، صنایع دستى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم، جو، نخود و عدس است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. محصولات عمده باغى آن؛ گردو، انگور و گیلاس است. منابع آب کشاورزى از رودخانه و چشمه و باران، و آب آشامیدنى از چشمه و به صورت لوله کشى تأمین مى‏شود. از فعالیت‏هاى تولیدى مى‏توان به یک دستگاه آسیاب دیزلى و از صنایع دستى به قالى بافى اشاره کرد.

 

[2]. مجموعه راهنماى جامع ایرانگردى، استان خراسان: 125.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده