مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده بى‏ بى فاطمه ـ اوغاز کهنه

بقعه این امامزاده کمى بالاتر از بقعه امامزاده بى‏بى در میان روستاى اوغاز کهنه[1] (از دهستان سیوکانلو، بخش مرکزى)، در 38 کیلومترى شمال شرشهر شیروان واقع شده است.

این بنا کمى بزرگ‌تر از بقعه امامزاده بى‏بى است و ابعاد آن 5×5/6 متر و درِ آن از جانب مغرب باز مى ‏شود.

در وسط بقعه، صورت قبرى است که به اندازه چهل سانتى متر از کف بقعه بالا آورده‏اند و روى آن پارچه سبز گذاشته‏اند. شالوده بنا از خشت و گل و نماى خارجى آن کاه و گل است. زمین زیارتگاه حدود 150 متر است. نام امامزاده به اختلاف به نگارنده ذکر شده اما شایع‏ترین نام بین اهالى بى‏ بى فاطمه و بى‏بى خدیجه است. اهالى او را همسر یا دختر امامزاده بابا، مدفون در همین روستا مى‏دانند. متأسّفانه از هویّت شخصیّت مدفون اطّلاعى حاصل نشد.

 



[1]. اوغاز کهنه، به طول جغرافیایى َ 14 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 32 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1700 مترى از سطح دریا واقع شده و بیش از هفت قرن سابقه تاریخى دارد. در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى واقع شده و رودخانه شاه کال کهنه اوغاز از داخل آبادى مى‏گذرد. کوه گرمک با ارتفاع 2076 متر در 500 مترى شمال و شمال غرب، کوه کیسمار با ارتفاع 2718 متر در 5/2 کیلومترى جنوب شرق و کوه کل داغ با ارتفاع 2139 متر در 1 کیلومترى شمال شرق آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت این روستا 150 خانوار که شامل 622 نفر است. از این تعداد 80% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى؛ گندم، جو، یونجه و سیب زمینى است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. محصولات عمده باغى آن؛ سیب، زرد آلو و گردو است که آب آن از رودخانه و چشمه و آب آشامیدنى آن از چاه و به صورت لوله کشى تأمین مى‏شود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده