مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حاضر ـ گوگلى

مشهور به «امام حاضر»، بقعه این امامزاده در 4 کیلومترى خارج از آبادى بر روى کوه امام حاضر، در ارتفاع 2187 مترى از سطح دریا و مشرف بر روستاى گوگلى[1] (از دهستان تکمران، بخش سرحد)، در 35 کیلومترى شمال شهر شیروان واقع شده است.

موقعیّت کوه امام حاضر باعث شده که تمام اطراف بقعه سایت مخابراتى احداث شود. در وسط سطح صاف بقعه، یک بر آمدگى یک مترى از سنگ است که روى آن پرچم سبزى گذاشته شده است. آثار خرابى بقعه مشهود است و ظاهراً در گذشته اتاقکى بوده که اهالى به سختى و با زحمت به بالاى کوه امام حاضر جهت زیارت مى‏رفتند و گوسفند  ذرى قربانى مى‏کردند. متأسّفانه از هویّت شخصیّت احتمالى مدفون در بقعه اطّلاعى حاصل نشد و اهالى جز نام امامزاده از انتساب او اطّلاعى ندارند.



[1]. گوگلى، به طول َ 54 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 38 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1740 مترى از سطح دریا واقع شده و بیش از 3 قرن قدمت تاریخى دارد. در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى قرار دارد و کوه امام حاضر با ارتفاع 2187 متر در 1 کیلومترى شمال، کوه شیخ حسن با ارتفاع 2083 متر در 3 کیلومترى شمال غرب و کوه قلعه زا با ارتفاع 1781 متر در 4 کیلومترى جنوب شرق آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت روستا 59 خانوار که شامل 321 نفر است. از این تعداد 75% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، دامدارى و کارگرى است و محصولات زراعى آنان؛ گندم، جو، نخود و عدس است که به صورت دیمى کشت مى‏شود. منابع آب کشاورزى آب باران و آب آشامیدنى، چشمه که به صورت آب لوله کشى تأمین مى‏شود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده