مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

درّه سرکان

در دامنه جنوبى کوهستان الوند و شیب‏هاى تندى که در انتها به قلّه یخچال «گاو بره» ختم مى‏شود، درّه سرکان قرار گرفته است. امتداد این درّه شمال ـ جنوبى مى‏باشد و به علّت این موقعیّت در تمام طول روز از تابش نور خورشید برخوردار است. در گستره درّه، ابتدا روستاى آرتیمان و بعد از آن شهر سرکان واقع شده است.

درّه سرکان یکى از خوش آب و هواترین درّه‏هاى الوند مى‏باشد. رودخانه پر آب سرکان نیز در طول این درّه جارى است و سبب به وجود آمدن باغات و انواع درختان میوه در آن شده است که عبارتند از: گردو، گیلاس، آلبالو، آلو، زرد آلو، توت، بادام و سیب سرخ، که در سرتاسر درّه دیده مى‏ شوند.

وسعت این درّه در حدود 1000 هکتار است. رود سرکان از قلّه شاه‏نشین بزرگ (از قلل الوند) سرچشمه مى‏گیرد و پس از دریافت چشمه‏سارهاى اطراف درّه به سمت جنوب جریان مى‏یابد و از داخل شهر سرکان و مجاورت پیر کمر بسته عبور نموده، از طرف کرزان رود به قلقل رود متّصل مى ‏شود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده