مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة قطبیّه ـ ابرکوه

کنار حسینیّه بازار شهر ابرکوه، قسمتهایی از جرزهای بنائی به نام قطبیّه برپاست که از حیث اسلوب به مانند چهارضلعیهای گنبد سیّدون، و مزار طاووس و مانند اینها است.

بنا از خشت و گل است که گنبدش به کلّی نابود شده است. ضخامت دیوار آن 33/1، طول داخلی 60/9، و عرض داخلی آن 30/9 سانتی­متر و عرض درگاهها و محراب 40/1 سانتی­متر است.

به نظر می­رسد که به جهت تشابه بقعه به گنبد سیّدون و نامگذاری آن به قطبیّه، شخصیّت مدفون در آن، با گنبدهای فوق­الذکر ارتباطی داشته و خفتگانِ در این سه مزار با هم قوم خویش بوده باشد. از اینرو احتمال قوی می­رود که سیّد قطب­الدّین حسین بن بهاءالدّین المهنا بن محمّد بن قطب­الدّین هادی بن شمس­الدّین الرضا بن المهدی بن محمّد بن اسماعیل بن المهدی بن اسحاق بن موسی بن اسحاق بن ابراهیم بن موسی أبی سبحة بن ابراهیم المرتضی بن امام موسی الکاظم‰ که از نقبای بزرگ ابرکوه و پسرعموی دیگر سادات موسوی مدفون در بقعه سیّدون علی نقیا و سیّدون گل سرخی است بوده باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده