مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده بى بى حلیمه خاتون ـ بندر دیلم

بقعة این امامزاده در کنار روستاى گاودار و مال میر از دهستان حصار و توابع شهر دیلم قرار دارد و در طول سال پذیراى خیل مشتاقان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت Œ است.

مدفون در این بقعه را از نوادگان حضرت موسى بن جعفر ‰ نوشته‏اند. صاحب کتاب «بندر دیلم در آئینه گردشگرى» آن بزرگوار را خواهر امامزاده حسن مدفون در شهر امامزاده حسن مى‏داند ولى، آقاى‏اللَّه کرم لیراوى صاحب کتاب «شاهنامه سرایى و گامى در تاریخ معاصر شهرستان دیلم» معتقد است وى دختر یا خواهر امامزاده حسن است.

طبق مندرجات همین کتاب هنگامى که امامزاده حسن وارد منطقه لیراوى مى‏گردد دخترانش بى‏بى حلیمه خاتون و زهرا خاتون همراهش بوده‏اند. در جنگى که بین کاروان امامزاده حسن و لشکر حارث بن مره کوفى در دامنه کوه بنگ، بیرون شهر «شى نیز» در مى‏گیرد دو خواهر امامزاده حسن زخمى شده و براى این‌که اسیر دشمن نشوند از محل جدال خارج مى‏گردند که آخر الامر حضرت حلیمه خاتون بر اثر شدّت جراحات در منطقه «چاه تلخ» و در ضلع شرقى آن که امروزه در مجاورت روستاى گاودار و مال میر است به شهادت مى‏رسد و زهرا خاتون هم که امروزه بومیان آنرا «بى‏بى بانو» مى‏گویند در «رگ سفید» مدفون مى‏گردد.

قبر این بانو تا سال‌ها دقیقاً معلوم نبود تا این‌که فردى به نام «استاد فولاد» چندبار خواب متوالى مى‏بیند، لذا در فاصله حدود چهار مترى زیارتگاه قبلى و بر فراز تپّه‏اى به ارتفاع 15 متر شروع به خاکبردارى مى‏کند تا این‌که صورت دو قطعه سنگ بزرگ به
ابعاد 1×2 متر نمایان مى‏گردد وى پارچه‏اى سبز بر آن‌ها کشیده و در معرض دید قرار مى‏دهد و چند ماه بعد استاد فولاد بر روى آن مکان، اتاقى ساخته و ضریحى نیز بر قبر نصب مى‏کند.

اصل بنا را متعلّق به دورة قاجاریّه می‌دانند که به شمارة 18724 و در تاریخ 28/12/1385 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده