مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة ناروئى ـ زهک

این مقبره در 15 کیلومترى مرکز بخش جزینک و در 300 مترى جنوب غرب روستاى قلعه نو و در شرق شهرستان زهک واقع شده است.

این بنا که از آثار دوره قاجاریّه است، در مساحت 31/88 متر ساخته شده و ابعاد آن 53/11×66/7 و ارتفاع 75/6 متر است که در شرق قبرستان روستاى قلعه نو قرار دارد.

این بنا بر روى کرسى چینى به ارتفاع 90 سانتى‏متر ساخته شده و جهت قرارگیرى بنا غربى - شرقى مى‏باشد اما ورودى بنا در ضلع غربى تعبیه شده است.

مقبره ناروئى از لحاظ ساختارى با پلان مستطیل شکل و سقف گنبدى بنا شده است. در داخل بنا سه طاقچه به صورت متقارن و پنج تورفتگى قرار دارد. این بنا داراى ستون‏هایى به ابعاد 9/1×90 سانتى‏متر است. در ضلع شمالى یک دیوار پشت بند به ابعاد 57/1×2/2 و ضخامت 60 سانتى‏متر وجود دارد.

مصالح اصلى بکار رفته در این اثر خشت و آجر است که در سطوح دیوارهاى داخلى و خارجى از پوشش گلى جهت اندود دیوارها استفاده شده است. گچکارى و سیمان کارى کف و استفاده از لعاب گل در دیوارهای بیرونى از تعمیرات مشهود در این اثر است. ترک‏هاى بزرگى که از سقف تا کف در دیواره داخلى بنا ایجاد شده، باعث گشته تا مسوولین میراث فرهنگى را در تعمیر مجدّد آن وادارد.

 این مقبره محل دفن پدر سردار محمدحسین خان نارویى مى‏باشد که به مقبره نارویى شهرت یافته و به شماره 26503 و در تاریخ 27/12/1387 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده