مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة حاجى حاضر ـ ایلام+ تصاویر

بناى موسوم به حاجى حاضر در 13 کیلومترى شمال غربى شهر ایوان و در قسمت شمالى روستایى به همین نام واقع شده است و قبرستانى بزرگ اطراف آن را احاطه کرده است.

بناى نوساز و فعلى حاجى حاضر در جهت شمال جنوبى و به طول 50/11 متر و عرض 11 متر است. بناى فوق داراى دو در ورودى در اضلاع شمالى و جنوبى است.

در اصلى بنا در ضلع جنوبى و داخل یک کفش کن قرار گرفته است. این بقعه تنها بناى زیارتى در سطح استان است که در ورودى آن در ضلع جنوبى قرار دارد. ظاهراً در ورودى بناى قدیمى نیز به طرف جنوب بوده است. بقعة حاجى حاضر داراى گنبد دو پوش است که بر روى چهار ستون آهنى قرار گرفته است. ارتفاع گنبد داخلى از سقف تا کف 50/5 متر مى‏باشد. فاصلة بین ستون‏ها 80/3 متر و فاصلة ستون‏ها از دیوارهاى جانبى در شرق و غرب، 90/2 متر و از دیوارهاى شمالى و جنوبى، 10/3 متر است. ارتفاع دیوارهاى بدنة بنا از داخل 45/2 متر و عرض آن‏ها 50 سانتى‏متر مى‏باشد. قبر درست در زیر گنبد قرار گرفته و بر روى آن ضریحى فلزى از آهن به ابعاد 30/2×50/2 متر و ارتفاع آن 85/1 متر نصب شده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده