مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة سیّد حسن ـ مهران

این بقعة در دو کیلومترى جنوب شرقى شهر مهران واقع شده و به امامزاده سیّد حسن مشهور است. در این امامزاده سه سنگ نوشته در ارتباط با نسب سیّد حسن، زمان ساخت بنا و وقفی‌ات آن وجود دارد. طبق سنگ نوشته، قبر قدیمى که در محل موجود است، سیّد حسن فرزند امام موسى کاظم (مى‏باشد. بر روى این سنگ قبر نوشته شده است: «هذا قبر المرحوم المبرور و الجلیل الصالح و الواحج السیّد حسن ابن موسى الکاظم (». بناى قدیمى امامزاده در دورة قاجار و بناى فعلى امامزاده در سال 1370 هـ. ش ساخته شده است.

این بنا شامل یک چهار اتاقى در مرکز بنا و گنبدى دو پوش بر روى آن است. اطراف چهار طاقى با یک شبستان احاطه شده که با هشت گنبد کوچک مسقف دیده مى‏شود. قبر امامزاده درست در وسط چهار طاقى و در زیر گنبد دو پوش قرار گرفته و بر روى آن ضریح فلزى جدیدى نصب شده است.

بناى فوق، داراى سه ایوان با در ورودى، در اضلاع شرقى، غربى و شمالى است. در ورودى اصلى در داخل ایوان ضلع شمالى و در طرفین آن دو مناره قرار دارد. پوشش بیرونى گنبد مناره و ایوان‏ها، کاشى‏کارى و با نقوش گیاهى و اسلیمى و کلمات مقدّس مزین شده است. کتیبه‏اى از آیات قرآنى دور تا دور قسمت فوقانى بدنة بنا را در بر مى‏گیرد. اضلاع شمالى، شرقى و غربى بنا با 18 دهانه رواق احاطه شده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده