مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سیّدنورالدّین احمد ـ اردکان

این زیارتگاه باشکوه در خارج از آبادى کوچکى به نام «گاپُله» نزدیکى عقدا، در مسیر جادّه تهران ـ یزد، حدّ واسط اردکان، عقدا قرار دارد و به امامزاده «پاگنده» مشهور است.

بقعة این امامزاده داراى حرم، گنبد، صحن بزرگ و پیش طاقى بلند مى‏باشد. غلام گردشى بقعه، از سه طرف بناى اصلى را در خود گرفته و از طرف مدخل اصلى، ایوان بلندى دارد. در داخل بنا، در قسمت کمربند گنبد دو بند (نوار) و در مرکز گنبد، شمسه‏اى به شکل ستاره هشت پَر از آب و رنگ نقاشى شده است.

قدمت بنا با روش قیاسى، به دورة صفوى مى‏رسد. ساختمان امامزاده از کفِ زمین به اندازه پنج پلّه ارتفاع دارد. پیرامون ساختمان، غرفه‏هایى واقع شده است. سر در ورودى مشرف به صحن امامزاده، داراى دو مناره نسبتاً کوتاه با نماسازى آجر لعاب‏دار مى‏باشد. در ضلع شمال غربى گنبد و ایوان، ساختمان مدرسه علمیه قرار دارد. این ساختمان شامل یک حیاط و چهار حجره قرینه در اضلاع شمال شرقى و جنوب شرقى و دو حجره قرینه در طرفین ورودى ضلع شمال غربى است.

این بنا به شماره 6314 و در تاریخ 7/7/1381 در فهرست آثار ملّى به ثبت رسیدهو در سالیان اخیر بازسازى شده است و به صورت ذیل تعمیراتى در آن صورت گرفته است.

ایوان بقعه به ارتفاع حدود 10 متر است که با کاشى‏هاى آجرى تزیین یافته و دور تا دور آن، تعداد 24 حجره تعبیه شده است. گلدسته مدخل اصلى صحن، به کوشش حاج محمود مختارى، به معمارى استادعلى محیطى تعمیر شده است. بقعه به شکل مستطیل و به ابعاد 10×15 متر و شامل چهار صفّه مى‏باشد که از چهار جهت، درى به رواق‏هاى پیرامون آن راه دارد.

بر فراز بقعه، گنبدى شلجى به ارتفاع 14 متر است که بر روى جرزى یک مترى و ساقه‏اى حدود 20/2 سانتى‏متر استوار است. این گنبد از داخل به شکل عرقچینى مى‏باشد و از خارج توسّط کاشى‏هاى معرّق تزیین شده است.

در دانشنامه مشاهیر یزد، سیّدنورالدّین احمد را از نوادگان امام موسى‏کاظم ‰ و منتسب به امامزاده محمّد هفتادر مى‏داند. ظاهراً این مطلب از کتاب تاریخ اردکان اقتباس شده که مى‏نویسد: «سیّدنورالدّین احمد و سیّد محمّد و میر شمس‏الحق سه برادر بودند که پس از هجرت حضرت رضا ‰ به ایران و قبول ولایت عهدى مأمون از طرف آن حضرت، فرزندان حضرت موسى بن جعفر‰ و دیگر سادات محترم براى ایجاد یک تشکیلات منظّم شیعى عازم خراسان شدند و به دست عمّال مأمون عبّاسى در منطقه یزد به شهادت رسیدند. متأسّفانه از نسب شریف این امامزاده اطلاع دقیقى حاصل نشد.

I should probably download one of these apps! Drinking enough water is always something I struggle with- I drink when I’m thirsty, which is usually when you’re body is already dehydrated. Thanks for the awesome tips on hydration! Something else to add to your list- drinking water helps you manage your portions better. When you drink water with your food you eat less because you feel more full soelor.Noenle McKenzie recently posted..

با سلام

بنده این امامزاده عظیم الشان را زیارت کرده و یک شب هم در انجا اقامت داشته ام  ایشون خیلی با کرامت هستند قدر شونو بدونید.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده