مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده على‏ بن عبداللَّه ـ تفت

بقعة این امامزاده در 18 کیلومترى جنوب باخترى شهر نیر از توابع تفت و در میان روستای بنادکوک دیزه قرار دارد و در محاوره محلّى به عبدالجعفر مشهور است.

اصل بقعه شامل اتاقى به ابعاد 12×7 متر است که در آن از جانب جنوب باز مى‏شود. به نوشته ایرج افشار: شجره امامزاده را على بن عبداللَّه بن جعفر طیّار ذکر مى‏کنند. بناى آن مرتفع و داراى گنبد کاشى‏کارى جدید است و بیش از هفت سال نیست که کاشى کرده‏اند. بر اساس ثبت یک سنگ وقف، بناى آن در سال 998 ﻫ . ق موجود بوده است. بنا از خشت و آجر است.»

بناى کنونى متعلّق به اواخر دورة قاجاریّه است که در دورة پهلوى مرمّت و بازسازى شده است.

در وسط بقعه، مرقد امامزاده قرار دارد که ضریحى آهنى از آن محافظت مى‏کند. این بنا در حال تخریب و به جاى آن، بناى باشکوهى در حال ساخت می‌باشند که نقشه آن به شکل مربّع و به ابعاد 12×12 و ارتفاع تقریبى آن تا ساقه گنبد ده متر مى‏باشد. گنبدى به صورت شلجمى با ساقه‏اى مدوّر که به فاصله هر شصت سانتى‏مترى، یک پنجره جهت نورگیرى تعبیه نموده‏اند. ارتفاع گنبد بیش از دوازده متر در نظر گرفته شده است. در صحن امامزاده قبور شهداى جنگ تحمیلى زینت‏بخش مى‏باشد و در غرب آن نیز حسینیه روستاى بنادکوک واقع است.

داخلِ اتاق مرقد در سمت راست آن، یک قطعه سنگ مرمر با
خطّ نسخ و شکل سرو در وسط و دوازده امام در دور آن قرار
داشت که بر آن عبارت ذیل نقر بود: «وقف مزار کثیرالأنوار حضرت امامزاده معصوم على‏بن عبداللَّه کردخواجه احمد بن جنید
قرئى سنة 998.»

لوحه‏اى از کاشى در همان اتاق نصب بود که مربوط به قبر رییس محبّ على است با این عبارت، «وفات یافت مرحومى رییس محبّ على بن رییس غیاث‏الدّین بن رییس محمود بنادکوکى به تاریخ سلخ شهر ربیع الثانى سنة احدى و سبعین و الف. 1071 ﻫ . ق»

بنای ارزشمند قبلی به شمارة 8564 و در تاریخ 2/9/1382 در فهرست آثار ملّى به ثبت رسیده بود.

از دیرباز خفته در مزار به عنوان شاهزاده على بن عبداللَّه بن جعفر طیّار بن ابى‏طالب ‰، نوه برادرى حضرت امیرالمؤمنین على ‰ و فرزند حضرت زینب کبرى ‰، دختر حضرت امیرالمؤمنین ‰ معروف و مشهور است. امّا این ادّعا منشأ صحیحى ندارد و به احتمال قوى شخص مدفون در این بقعه، حسن ابوعلى بن احمد بن موسى بن جعفر بن ابراهیم بن جعفر بن ابراهیم بن محمّد بن على الزینبى بن عبداللَّه الجواد بن جعفر الطیّار بن ابى‏طالب ‰ است که به جدّ اعلاى خود نسبت داده شده است و حسن ابوعلى، به على فرزند عبداللَّه بن جعفر طیّار شهرت پیدا کرده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده